F4U-1D Corsair 50 ARF by Hangar
|
Wolfik |
Dodany dnia 30-11-2013 22:36
|
Instruktor
Postów: 626
Data rejestracji: 20.11.11
|
Jak tylko zobaczył maszynę - pomimo, że jeszcze nie kompletną nie mógł powstrzymać się, aby nie zasiąść w kabinie i nie przymierzyć się do niej
Welcome on board, John (moja zona stwierdzila,ze przystojny )
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 30-11-2013 23:56
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
moja zona stwierdziła, że przystojny
- no inny nie znalazłby u mnie roboty.
No i nie wytrzymałem.
Kolejne aktual tematu w dniu dzisiejszym.
I tutaj trzeba przyznać, że projektant postarał się i przygotował szablony nawierceń we wrędze czołowej w zależności od zastosowanego w modelu napędu:
A to tzw. domek silnika do zastosowania przy napędzie elektrycznym modelu:
Domek był już sklejony w całość, jednakże, że jest to dość newralgiczna część modelu i różne zdarzały się już przypadki przy jego udziale, wszelkie łączenia domku zostały przesmarowane żywicą - tak na wszelki wypadek.
Odpowiedni szablon został ustabilizowany na wrędze czołowej i można było wiercić otwory do zamocowania domku:
Na części czołowej domku został wstępnie zamocowany oryginalny krzyżak do zamocowania silnika. A dlatego wstępnie, aby móc osadzić samokotwiące gniazda do śrub - czyli mocno ściągnąć śrubkami, aby zagłębiły się zębami w sklejce:
Gniazda są samokotwiące w drewnie, ale ja niezbyt ufam takim rozwiązaniom, więc wszystkie gniazda są wklejone również na żywicę.
Identyczne gniazda należało osadzić we wrędze czołowej kadłuba dla montażu domku silnika do kadłuba:
A tak wygląda już zamontowany do kadłuba domek silnika elektrycznego:
Ale niestety nie może być wszystko dobrze i okazało się, że w zestawie modelu nie ma śrub łączących domek z kadłubem. Aktualnie domek został przykręcony na śruby od montażu silnika (były w zestawie z silnikiem), natomiast do montażu silnika trzeba będzie śrubeczki dokupić. A będzie to wyzwanie nie lada, bo dziwnym trafem gwinty gniazd są calowe - Ale wiem, gdzie w Wawce można zdobyć śrubki o tak dziwacznych gwintach. No cóż, ale projekt zatrzymał się do następnego weekendu
Edytowane przez Andy dnia 01-12-2013 00:17
Andy
|
|
|
|
Wolfik |
Dodany dnia 01-12-2013 00:58
|
Instruktor
Postów: 626
Data rejestracji: 20.11.11
|
no inny nie znalazłby u mnie roboty.
No cóż, ale projekt zatrzymał się do następnego weekendu
Oj tam, cos sie znajdzie, aby podlubac jutro
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 01-12-2013 12:59
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
coś się znajdzie, aby podłubać jutro
- i tu masz rację -
A najlepsze jest to, że jak John kiedy tylko obudził się, to od razu zaczął nalegać, że chce już na stałe zasiąść w kabinie modelu. No cóż, chciał nie chciał wzmocniłem mu matą szklaną od spodu podłogę kabiny, bo to tylko cienka balsa. Spasowałem mu oparcie fotela, przemyślałem sposób jego montażu i stabilizacji do podłogi kabiny, no i John siedzi już na stałe w kabinie. Kabinka jeszcze nie zamknięta - żeby można było jeszcze w niej posprzątać po zakończeniu etapu "brudnych robót".
Z zamierzeń na ten weekend pozostał jeszcze montaż podłogi pod pakiet stanowiący zasilanie elektrycznego zespołu napędowego.
W miejscu zbiornika na paliwo (przy zastosowaniu napędu spalinowego) znalazła on swoje miejsce, wszystko pasowało idealnie i wyszło to tak:
I to byłoby na tyle na ten weekend.
Andy
|
|
|
|
Wolfik |
Dodany dnia 01-12-2013 13:16
|
Instruktor
Postów: 626
Data rejestracji: 20.11.11
|
coś się znajdzie, aby podłubać jutro - i tu masz rację -
a jednak,
Patrzac na te budowe, mysle, ze kiedys zapodam sobie takie puzle
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 08-12-2013 09:02
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Po piątkowej popołudniowej "wyprawie" z Wawki do Radomia (podróż trwała od 14:10 do 18:45) już nie miałem w piątek nastroju do pchnięcia projektu do przodu.
Roboty przy projekcie trwały w dniu wczorajszym, ale ze względu na zajętość laptopa (odzyskiwałem dane z dużego dysku twardego Kolegi - 1 TB ) nie mogłem wstawić w dniu wczorajszym uaktualnienia w temacie.
Jako, że brakujące śrubeczki zostały dokupione można było wykonać kolejne prace przy projekcie.
Silniczek za zamontowanym krzyżakiem:
- oczywiście śrubki skręcone są na Nutlocka (średniego)
Domek do zamontowania silnika do kadłuba już na swoim miejscu:
No i na tym etapie rozpoczęły się intensywne prace koncepcyjne, gdzie i jak rozmieścić wszystkie elementy wyposażenia elektronicznego. Efektem tych przemysleń było wykonanie otwiru we wrędze (pod domkiem) do przeprowadzenia przewodów od regulatora:
Regulator znalazł swoje miejsce pod domkiem - jak zalecał manual - ale zamontowanie go do wąskiej poprzeczki domku nie jest chyba dobrym pomysłem. Dlatego też wykonałem małą półeczkę pod niego, którą wkleiłem:
No i zamontowany już docelowo regulator - oczywiście na gumie ograniczającej drgania:
swoje miejsce znalazł również wyłącznik zasilania regulatora - szkoda tylko, że producent nie przewidział trochę dłuższych jego kabelków:
Motorek teraz już mógł zostać zamontowany do domku - oczywiście śrubki też skręcone na Nutlocka:
Jak widać kabelki pomiędzy silnikiem i regulatorem nie zostały jeszcze przypięte do domku na stałe. A to dlatego, że trzeba najpierw sprawdzić, w którą stronę obraca się silnik.
Jako, że jestem zwolennikiem tzw. BEC-ów zewnętrznych, to i w tym modelu przewidziałem równiez takowy. Po uprzednim wlutowaniu wszelkich kabelków do przyłącza pakietów - w tym kabelki do telemetrii oraz przedłużenia kabelków prądowych - znalazł on swoje miejsce w kadłubie modelu:
Na chwilę obecną odbiornik oraz telemetrię przewiduję zamontować pod spodem podłogi na pakiety. W sumie model duży, ale w sumie nie ma tak dużo miejsca na elektronikę.
Edytowane przez Andy dnia 08-12-2013 09:09
Andy
|
|
|
|
Tomek |
Dodany dnia 08-12-2013 13:51
|
Doświadczony użytkownik
Postów: 243
Data rejestracji: 19.11.11
|
Andy napisał(a):
...W sumie model duży, ale w sumie nie ma tak dużo miejsca na elektronikę.
Jak byś miał problem z upchnięciem elektroniki to popatrz na zdjęcie zrób "reset" i zacznij od nowa LOL
Yak 55 3.3m 150ccm
Yak 55 2.7m 100ccm
Super Decathlon 3.5m 120ccm
Meridian 1.8m 10ccm (from heaven)
Glasair 2m 20ccm
Cessna 182 2.1m 25ccm (czeka na maiden)
Trex 600Nitro
Trex450
Mikrokopter Okto2
TBS Discovery FPV
RVJET FPV
Volantex Predator V2 FPV
TBS Caiphirina FPV
SkyWalker FPV
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 08-12-2013 14:28
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
popatrz na zdjęcie
- Tomek, Tobie to nikt nie dorówna we współczynniku wykorzystania przestrzeni ładunkowej w modelu.
Tak źle to nie będzie, żeby zaczynać od nowa -
Andy
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 14-12-2013 23:16
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Elektronika częściowo upakowana "pod pokładem":
Pozostała jeszcze tylko sonda do temperatury, której miejsce i sposób montażu muszę przemyśleć -
Andy
|
|
|
|
Tomek |
Dodany dnia 15-12-2013 00:24
|
Doświadczony użytkownik
Postów: 243
Data rejestracji: 19.11.11
|
A ja cały czas myślałem że to model latający, a tu proszę spotkamy się na Borkach LOL
Andy napisał(a):
Pozostała jeszcze tylko sonda do temperatury, której miejsce i sposób montażu muszę przemyśleć -
pomiar temp silnika czy ESC?
Yak 55 3.3m 150ccm
Yak 55 2.7m 100ccm
Super Decathlon 3.5m 120ccm
Meridian 1.8m 10ccm (from heaven)
Glasair 2m 20ccm
Cessna 182 2.1m 25ccm (czeka na maiden)
Trex 600Nitro
Trex450
Mikrokopter Okto2
TBS Discovery FPV
RVJET FPV
Volantex Predator V2 FPV
TBS Caiphirina FPV
SkyWalker FPV
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 15-12-2013 15:21
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Będzie to pomiar temperaturki na ESC:
Andy
|
|
|
|
Wolfik |
Dodany dnia 16-12-2013 21:24
|
Instruktor
Postów: 626
Data rejestracji: 20.11.11
|
No prosze, nie ma jeszcze konca roku kalendarzowego, a Andy juz gotowy do oblotu.
To sie nazywa budowa modelu , nie tak jak ja
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 16-12-2013 22:48
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
- no nie tak do końca, jeszcze zostało na przerwę między świąteczną klika szczegółów do wykonania i pełna regulacja - trza jeszcze dopieścić to i tamto
Andy
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 27-12-2013 14:41
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Święta, Święta i po Świętach -
Czas więc powrócić do projektu. Kolejny element spasowany, wykonany i zamontowany:
Te jaśniejsze miejsca we wlocie, to przewidziane 4 wloty powietrza do komory silnikowej zalecane w takiej ilości przy zastosowaniu napędu elektrycznego.
Andy
|
|
|
|
Wolfik |
Dodany dnia 28-12-2013 13:50
|
Instruktor
Postów: 626
Data rejestracji: 20.11.11
|
Andy, fajnie wygladaja te wloty. A moze pobawilby sie i zrobil je pomiedzy kazdym cylindrem. Wtedy bedzie super smerfastycznie
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 28-12-2013 19:18
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Wolfik napisał:
A moze pobawilby sie i zrobil je pomiedzy kazdym cylindrem. Wtedy bedzie super smerfastycznie .
Wolfik instrukcja mówi:
(EP Only) Remove the material between four of the
cylinders to allow cooling air to pass over the motor and
speed control.
A tak w międzyczasie kolejny etap projektu został zamknięty - a może John został zamknięty w kabinie. Nie jest to szczyt precyzji, ale na chwilę obecną może być:
Andy
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 29-12-2013 20:53
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
No i zbliżamy się do końca projektu.
Zamontowane zostały - po uprzednim pasowaniu - imitajce wlotów powietrza na płacie skrzydłowym. Przyznam, że czynność miałą być prozaicznie prosta , a tu okazało się nie takie "hop do przodu". Materiał z jakiego wykonane są imitacje wlotów (tworzywo sztuczne) miało zostać obrobione według instrukcji "nożykiem modelarskim". "Konia z rzędem" temu kto tego dokona tym narzędziem. Tworzywo wcale nie jest takie łatwe w obróbce, gdyż miejscami jest dość grube i dość sztywne. No cóż, jakoś po wielu próbach i przymiarkach udało się coś z tych kształtek wystrugać. Ale żeby to był szczyt dokładności i precyzji to wcale tak nie uważam - tym bardziej, że elementy te trzeba kleić na styk do płata skrzydłowego. Niestety projektant nie pozostawił alternatywy, co do wykonania tych elementów, gdyż przewidział jakieś wenęki w krawędziach natarcia skrzydła w miejscach zamontowania tych wlotów.
Chciał nie chciał trzeba było je jakoś wystrugać. Efekt wizualny wyszedł trochę mizerny:
Dobrze, że choć projektant dał możliwość wyboru pasowania i montażu drugiej pary takich kształtek imitujących wyloty luf karabinów (działek) w płacie skrzydłowym - oczywiście nie trudno domyśleć się, że tej drugiej pary nie robiłem.
Jak pisałem powżej projekt dobiega końca, więc model poszedł na wagę i okazało się, że pokazała ona:
Od razu dodam, że jest to masa modelu "prawie do lotu" - ponieważ bez śmigła, piasty i kołpaka śmigła.
Ale myślę, że masa 3319 + 95 = 3414 jest dobrym wynikiem, przy założeniach masy do lotu w instrukcji w zakresie wartości: 3200 - 3600 g.
Trzeba zaznaczyć, że model ważony był z pakietem 4S 3700 45C z jakim przewiduję go oblatywać i myślę, że spokojnie powinien wystarczyć do latania. A jeżeli okaże się, że będzie za mało wydajny do tego potwora, to zapakujemy na pokład pakiet 4S 4450 45C, który jest o 82 gramy cięższy - wtedy maksymalna masa do lotu Corsaira wyszałaby - 3414 + 82 = 3496 gram. W sumie też jeszcze w normie.
No cóż teraz czas na ustawienia i regulacje modelu.
Andy
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 04-01-2014 19:07
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
No cóż można powiedzieć, że projekt ten zastał już zakończony. Model uzyskał ostateczną waloryzację (czyli przybyły stosowne naklejki) oraz został wyregulowany i wstępnie ustawiony. Pozostał tylko montaż piasty, śmigła, kołpaka (niestety oczekiwanie na zakupiony rozwiertak do kołpaka przedłuża się) oraz wstępne wyważenie modelu.
Edytowane przez Andy dnia 04-01-2014 19:24
Andy
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 10-01-2014 17:14
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
W tak zwanym międzyczasie (w ciągu tygodnia - w ramach terapii mającej na celu ponowne przyzwyczajenie się do pracy) - czyli w trakcie oczekiwania na dotarcie rozwiertaka - udało mnie się znaleźć "chwilkę" czzasu na "podrasowanie" śmigieł do modelu:
Edytowane przez Andy dnia 10-01-2014 22:20
Andy
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 10-01-2014 22:18
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Jako, że rozwiertak już dotarł od razu przystąpiłem do działania.
Kołpak rozwiercony, nawiercony, nagwintowany i spasowany z piastą i śmiegiełkiem:
Andy
|
|
|