Cookie Control - Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z -> Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce -> Przeczytaj o tym. Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować cookies.
Pare miesiecy temu (dobrych pare miesiecy temu ) po zakonczeniu budowy lodzi zaglowej, zdecydowalem sie zbudowac helika. Wybor padl na Airwolfa. Przez pierwsze pol roku siedzialem na necie i szukalem stron, na ktorych znalazlbym inspiracje. Bylo tego sporo, choc nie wszystko znalazlem.No a potem nastapil zakup.
Kilka slow o makiecie:
- obudowa wykonana z wlokna weglowego
- waga budy okolo 1500 g
- dlugosc 1800 mm
- rozpietosc wirnika 1810 mm
- naped elektryczny
- mozliwa jak najwieksza ilosc detali i szcegolow.
Nie dlugo postaram sie zalaczyc jakies zdjecia z budowy, choc jest ich juz kilka dziesiat.
Witaj na naszym portalu.
Bardzo cieszę się, że zawitałeś i do nas. Jak pamiętasz na Waldorfie cały czas śledziłem postępy w Twoim projekcie.
Tym bardziej cieszę się, gdyż moja ponowna fascynacja modelarstwem po kilkudziesięciu latach, rozpoczęła się właśnie od półmakiety AirWolfa.
Dlatego też z dużą uwagą będę śledził postępy w Twoim projekcie. A będzie to bardzo ciekawy temat, tym bardziej, że dla osób lubiących rasowe makiety będzie można dowiedzieć się o szeregu "tajnikach' technologicznych przy wykonywaniu prawdziwych makiet.
Postaram sie cos regularnie zapodac, az dojde do obecnego postepu budowy. Bede chcial bardziej szczegolowiej opisac to co robie , lacznie ze zdjeciami co moze zainteresowac innych kolegow do budowy makiet ( jesli koledzy nie maja nic przeciwko).
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Pierwsze kroki w budowie makiety to oczywiście odebrana paczka. Była dość spora w rozmiarach i starannie zapakowana. Nie wiedziałem z początku od czego zacząć, spora ilość elementów, wiec zacząłem od ogona, ale to w następnym poście.
Edytowane przez Wolfik dnia 05-12-2017 22:44
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Ja to już od dawna nie mogę doczekać się efektu końcowego. Tym bardziej, jak dowiedziałem się o przedmiocie transakcji za gumę balonową w piaskownicy - ale to wiedzą tylko "wtajemniczeni", a inni dowiedzą się zapewne w swoim czasie - prawda Wolfik?
Pozwolę sobie tylko przedstawić, jak prezentuje się taka makieta w locie - zaznaczę nie wykończona makieta:
A oto jak zaczalem budowe swojego modelu. Majac znaczna ilosc zdjec Airwolfa zaczalem od budowy stabilizatorow pionowych i poziomych. W pionowych zrobilem otwory do mocowan srubkami, spasowalem i wstepnie skrecilem. Gdy wszystko pasowalo, rozkrecilem jeszcze raz, dodalem troche klej i skrecilem ponownie. Gdy towyschlo dodalem detale wyciete z bialego plastiku o gr. 0.5 mm
Nastepnie zaczalem przecinac poziomy stabilizator w celu umieszczenia w nim dodatkwej lotki, ktora zauwazylem na oryginalnej fotce Airwolfa. Praca byla dosc powolna bo staralem sie to zrobic bardzo precyzyjnie.
Efekt byl wiecej niz zadawalajacy. Okleilem tasmami elementy i skleilem wszystko razem. Tasmy bylt dla dwoch powodow: zolta na lotce po to aby usunac klei ktory wyplynal razem z nia, a biala do zrobienia lini do mocowania nitow.
Po zrobieniu lini i oznaczeniu miejsc na nity zaczelo sie wiercenie. Wszystko recznie, wiec zajelo to troche czasu.
Oczywiscie stabilizatory byly robione jeden po drugim.
Po wywierceniu otworow, zaczalem mocowac nity. Nie byla to zbyt szybka praca, ale efekt koncowy byl.....
No to byloby na tyle w tym poscie.
Edytowane przez Wolfik dnia 03-12-2017 22:27
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Nooooo Wolfik, widzę, że precyzja i jeszcze raz precyzja.
Chyba będziesz startował w konkursie na najbardziej zwaloryzowaną makietę AirWolfa
Bardzo fajnie, że opisujesz wszystkie szczegóły tak dokładnie, bo będzie można się "podszkolić" - wiesz, wiedzy nigdy nie za wiele.
Już nie mogę doczekać się kolejnego odcinka.
Alez, oczywiscie prosie pana. "Som", tylko powoli.
Dokonczmy to co zaczelismy w zeszlym roku.
Po zrobieniu stabilizatorow przyszla kolej na ogon. Tym razem zamiast naklejac tasme pociagnalem wszystko tania podkadowka w sprayu, nastepnie pokreslilem linie i zabralem sie za robienie otworow pod nity.
W miedzy czasie dodalem do ogonka swiatlo antykolizyje (narazie oudowe tylko) oraz antenke. Przy wyeksponowaniu swiatelka i anteny uzylem 0.5 mm plastykowe wstawki. Efekt byl w pelni zadawalajacy (dla mnie
Po otworkach zaczalem montowac stabilizatory. Zostaly one po prostu przyklejone 2 komp. epoksja. Najtrudniej bylo wypoziomowac wszystko, aby linie sie zgadzaly. Ale po paru przymiarkach na sucho, zbudowalem podstawki pod stabilizatory i ogon z ksiazek. Ciekawa to byla konstrukcja
Nastepnym detalem w budowie stabilizator pionowy na koncu ogona. Chcialem w nim zamiescic swiatelko nawigacyjne. Bylo to nie lada wyzwanie. Musialem zrobic otwor w nim nie wiedzac czy nie popsuje calego wygladu. Na szczescie wszystko poszlo ok.
No i znowu spray, linie, otworki, kilka detali i mocowanie nitow.
W ten sposob doszlismy do prawie skonczonego ogona. Zostalo przymocowac pare wiekszych nitow , ale to dopiero po zakupach.
No to byloby na tyle tym razem.
Nastepny post bedzie o tym jak skrocilem Airwolfa o nos.
Edytowane przez Wolfik dnia 03-12-2017 23:42
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Jesli chodzi o naped to bedzie zdecydowanie elektryczny. Zastanawiam sie nad dwoma modelami silnika z firmy Plettenberg:
- Copter 30/12
- HP 370/40/A2
Oba sa rekomendacja Vario, ale nie wiem na ktory sie zdecyduje. Pierwszy nie mial zbyt dobrego startu na rynku wedlug modelarzy, choc w zeszlym roku dostal upgrade, drugi za to bardzo chwalony. Dostal nawet przydomek BIG BLUE, ze wzgledu na kolor zewnetrzny.
Nie mam zadnego doswiadczenia jesli chodzi o modele latajace wiec opieram sie o rozne opinie na forach.
Jesli ktorys z kolegow mial by cos dla zasugerowania....
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Noooo Wolfik, TY normalnie powalasz mnie precyzją wykonania tej makiety - zazdroszczę Tobie tej cierpliwości i dokładności - ale tak trzymaj - makieta będzie śliczna.
Aż miło patrzeć na taką relację - Wolfik nie ociągaj się - "dawaj dalej". Apropo's silniczka - ja osobiście optowałbym za HP 370/40/A2. Należy bezwzględnie wziąć pod uwagę grzanie się silniczka podczas lotu. Mając na uwadze prawie zamkniętą przestrzeń w makiecie BIG BLUE będzie znacznie łatwiej oddawał ciepło niż Copter, poprzez dodatkowe radiatorki na wirującym płaszczu, jak również przez dwa wiatraczki na wale.
Moc to on ma niezłą - 2,5 kW
Masz calkowita racje co do BIG BLUE, jest bardziej "przystosowanu" do zamknietych przestrzeni. Chociaz mam w planach zrobic jakis "tunel chlodzeniowy" dodatkowo, ale zobaczymy jak sie z tym wszystkim pomiescimy w srodku.
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Postanowilem dokonczyc temat, aby byc na tym samym poziomie jak i u Waldorfa.
Po zakonczeniu budowy ogona w ktorym obsadzilem ponad 3350 nitow, zdecydowalem sie na przod helika.
Pierwsza rzecza od jakiej zaczalem bylo przednie zawieszenie. Posklejalem cala konstrukcje i dodatkowo wkleilem pare czesci drewnianych aby zrobic zamkniete podwozie.
Dodatkowym elementem jaki dodalem to jest ozebrowanie i klapy do podwozia. Nastepnie calosc pokrylem podkladowka.
Nastepnie powycinalem otworki w kadlubie oraz odcialem Airwolfowi nos.
Do konstrukcji drewnianej dosztukowalem dodatkowo elementy drewniane na ktorych bede mocowal urzadzenia elektroniczne i porty.
Otwierany przod w heliku bedzie wlasnie miejscem gdzie zamierzam zamontowac porty ladowania akumulatorkow oraz wszelkiego rodzaju wlaczniki do startu smiglaka.
No i to byloby na tyle. Nastepny update wkrotce.
Edytowane przez Wolfik dnia 03-12-2017 23:57
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Wolfik, Ty przypadkiem nie jesteś z wykształcenia zegarmistrzem ?
ponad 3350 nitow
Naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem Twojej "modelarskiej roboty" i przemyśleń, co do rozplanowania poszczególnych elementów makiety - i Ty twierdzisz, że to Twoja pierwsza latająca "maszynka"?
Bardzo fajny pomysł z tym odchylanym nosem.
Pamiętaj tylko, że wszelkie "dodatki" konstrukcyjne idą w masę i potem trochę ciężko lata się mocno dociążoną makietą - coś wiem na ten temat.
Już nie mogę doczekać się kolejnego updatu -
Nie Andy , nie jestem ale lubie cos tworzyc, kombinowac, a przede wszystkim stwierdzenie mojego kolegi: "Marcin, to jest nie mozliwe do zrobienia !" Dziala inspirujaco.
I zdecydowanie twierdze, ze jest to moja pierwsza latajaca maszyna. Choc nie pierwszy model RC.
Co do wagi, to wiem ze powinienem na nia uwazac. Pozwolilem sobie dac sobie troche sklejki na przod dla jego wzmocnienia. Reszta bedzie robiona z balsy. Po za tym moc 2.5 kw z silnika powinna spokojnie wytrzymac wage ok. 9 kg, nie prawdaz?
Nie mniej jednak dzieki za wskazowki, to pomaga
Edytowane przez Wolfik dnia 16-01-2012 17:31
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Oto kolejna relacja z budowy makiety. Po tymczasowym zamontowaniu przedniego kola postanowilem zajac sie tylnim zawieszeniem. Pomyslalem sobie ze fajnie byloby gdyby model stanal na kolach .
Prace zaczalem od montazu elementow drewnianych. Po sklejeniu ich, zrobilem otwory i wsunalem rurki miedziane ktore beda w przyszlosci sluzyly do wysuwania dzialek po bokach helika. Nastepnie wszystko doszlifowalem tak aby calosc miescila sie w obudowie z wlokna weglowego.
Nastepnie zajalem sie odcieciem "panela" do ktorego przymocowane beda dzialka. Majac gotowy otwor przykleilem sklejke ktora byla w zestawie do modelu. Z niej bedzie druga czesc strony mocowania dzialka.
Oczywiscie z tej sklejki pozostal tylko rancik.
W elementach drewnianych mocowania kola byly otwory o srednicy 4 cm. Sluza one do chlodzenia silnika spalinowego. Postanowilem je zlikwidowac wstawiajac w te miejsca balse.
Gdy to bylo gotowe calosc wstawilem do obudowy. Nastepnie przymocowalem wszystko do glownej obudowy helika za pomoca tasmy i zaczalem wycinac otwor na zawieszenie. Na sam koniec zalozylem kolo i sprawdzilem jak wszysto dziala.
I w ten sposob mialem zakonczony kolejny etap budowy. Teraz czas na druga strone, oczywiscie w ten sam sposob.
Montaż elementów drewnianych
Zamontowane rurki miedziane
Obrysowanie panelu
Panel do działka
Przyklejona sklejka
Rancik
Wstawka z balsy
Pierwsze wycinanki
Efekt końcowy - otwory zawieszenia
Edytowane przez Wolfik dnia 04-12-2017 00:12
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)