F-16 - Zaczynamy budowę
|
Siwy |
Dodany dnia 16-11-2012 16:58
|
Użytkownik
Postów: 75
Data rejestracji: 16.08.12
|
Ja Ci dam zmiotkę hehehe.
Mam już wszystkie "graty" tylko na razie brak mi czasu na poskładanie wszystkiego.
Na pewno będę się odzywał.
>>> Modelarstwo <<<
Modele:
- Cessna 480 Pelikan
- F-16 Depron
- Cularis Glider Multiplex
Aparatura:
- Spektrum DX8T
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 16-11-2012 17:18
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Siwy nie daj się - trzymam kciuki -
Andy
|
|
|
|
Siwy |
Dodany dnia 19-11-2012 15:34
|
Użytkownik
Postów: 75
Data rejestracji: 16.08.12
|
Mam dzisiaj trochę czasu to coś podłubię.
Mam kilka pytań:
1. Robić podkładki pod serwa?
2. Jak i do czego zamocować silnik?
3. Jak porobić stery (ponacinać i nakleić taśmę czy dać zawiasy)?
4. Mam problem z zaprogramowaniem regulatora. Mam kartę do programowania, wszystko połączyłem coś popikotało, a jak podkręcam obroty to drążek idzie do połowy silnik przyśpiesza , a od połowy dalej w górę zaczyna przerywać.
>>> Modelarstwo <<<
Modele:
- Cessna 480 Pelikan
- F-16 Depron
- Cularis Glider Multiplex
Aparatura:
- Spektrum DX8T
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 19-11-2012 20:13
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
1. Robić podkładki pod serwa?
- oczywiście, że tak - balsa 1mm oz zapasem po o,5 cm ponad obrys serwa z każdej strony.
Serwa wklejamy.
2. Jak i do czego zamocować silnik?
Wręgę należy zrobić ze sklejki grub. 2 mm i pokryć tkaniną węglową lub szklaną na żywicę. Kształt najrozsądniejszy jest okrągły - oczywiście strona zalaminowana tkaniną powinna stanowić oparcie dla podkładek - krzyżak od silnika na skeljkę. Proszę zwrócić uwagę na rozmieszczenie otworów do mocowania silnika - wręgę przyklejamy do elementów płaskich depronowych na jak największej powierzchni. Ja wykoryztsałm patent Wolfika, że pręt węglowy tak umiejscowiłem, że wypadł on na krawędzi gdzie ma być wręga pod silnik i stanowi doskonałe wzmocnienie ustabilizowania wręgi silnika - wkejonej na żywicę - zobaczcie na fotka mojego SU:
- tu widać dokłądnie gdzie jest umiejscowiony pręcik - pod serwami na płatach skrzydłowych i na krawędzi wręgi silnika.
3. Jak porobić stery (ponacinać i nakleić taśmę czy dać zawiasy)?
- ja jestem zwolennikiem zawiasów poliestrowych: -> http://www.sklep....5-mm-kavan - są u Daniela - ostatnio widziałem. Trzeba pamiętać, że najlepiej je wkleić na żywicę - bo coś dziwnego dzieje się z depronem przy wklejaniu na UHU POR.
4. Mam problem z zaprogramowaniem regulatora.
- Siwy - proponuję na chwilę obecną zrobić takie coś:
(pakiet i apka wyłączone)
1. włączasz apkę i dajesz gaz na full do góry
2. podpinasz zasilanie do modelu
3. regulator powinien po chwili 2-3 sek dać znać melodyjką, że zapamiętał maksymalne ustawienie obrotów.
4 teraz masz 4-5 sek na przesunięcie drążka gazu w dół na zero,
5. regulator powinieć dać znać podobną melodyjką, że zapamiętał minimalne położenie drążka gazu.
6. odpinamu zasilanie modelu (pakiet)
7. wyłączamy apkę.
No i teraz sprawdź jak to się zachowuję - jeżeli nie zmieni się stan, to znaczy, że trzeba będzie w regulatorze poszukać właściwego timingu - to jedna z opcji do ustawiania za pomocą karty programowania.
Daj znać o efektach.
Edytowane przez Andy dnia 19-11-2012 20:21
Andy
|
|
|
|
Siwy |
Dodany dnia 19-11-2012 22:00
|
Użytkownik
Postów: 75
Data rejestracji: 16.08.12
|
Wkleiłem zawiasy poliestrowe i użyłem do tego UHU, na razie nic nie widzę żeby się coś działo niepokojącego.
Pytanie narodziło mi się takie: czy klej epoxy-rg dwuskładnikowy będzie dobry do sklejenia wręgi i mocowań silnika oraz do wklejenia podkładek pod serwa? Czy muszę używać uhu do podkładek?
A oto moje dzisiejsze działania:
-wklejone zawiasy
-wyszlifowany
-pomalowany jedną warstwą
>>> Modelarstwo <<<
Modele:
- Cessna 480 Pelikan
- F-16 Depron
- Cularis Glider Multiplex
Aparatura:
- Spektrum DX8T
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 19-11-2012 22:11
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
No i ładne postępy -
Wkleiłem zawiasy poliestrowe i użyłem do tego UHU, na razie nic nie widzę żeby się coś działo niepokojącego.
- zwróć uwagę, że UHU-POR daje spoinę elastyczną i zawiasy w takim układzie będą cały czas "ruchome" w szczelinach. Kiedyć PAblo pisał, że mieszał dwa kleje dla usztywnienia spoiny.
czy klej epoxy-rg dwuskładnikowy
- oczywiście - dobry. Tylko pamiętaj, że najlepiej klei się na niepomalowane powierchnie - po pomalowaniu i klejeniu na farbę z reguły klej odspaja się razem z farbą nie trzymając się powierzchni właściwej - Przeszlifuj papierkiem ściernym miejsca i powierzchnie klejenia elementów. Zwróć uwadę, że warto może wzmocnić obustronnymi wkładkamu pionowe elementy, do których będzie klejona wręga silnika - taj jak ja zrobiłem u siebie pod spodem -
Andy
|
|
|
|
Siwy |
Dodany dnia 20-11-2012 20:24
|
Użytkownik
Postów: 75
Data rejestracji: 16.08.12
|
Szybkie pytanie:
cięgła od serw do popychaczy mają być prosto czy mogą biegnąć po lekkim łuku?
>>> Modelarstwo <<<
Modele:
- Cessna 480 Pelikan
- F-16 Depron
- Cularis Glider Multiplex
Aparatura:
- Spektrum DX8T
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 20-11-2012 20:54
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Łuki w cięgnach drucianych nie są dobrymi rozwiązaniami, gdyż zawsze kształt koła będzie lekko sprężynował.
Jak możesz daj proste (najpewniejsze i najprecyzyjniejsze) z zastosowaniem zasad gięcia podanych przez Jędrka w temacie Pabla.
Andy
|
|
|
|
berkut |
Dodany dnia 20-11-2012 20:55
|
Doświadczony użytkownik
Postów: 222
Data rejestracji: 06.11.11
|
A co to znaczy po łuku ? Cięgna powinno się montować tak aby sterowały lotkami w pełnym zakresie, można również pod kątem, ale nie po łuku.
Edytowane przez berkut dnia 20-11-2012 21:26
----------------------------
www.videofly.com.pl
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 20-11-2012 21:24
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
A co to znaczy po łuku ?
- to znaczy zapewne popychacz po łuku w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny ruchu dźwigni sterów - zapewne chodzi o napęd dwóch powierzchni statecznika poziomego z jednego serwa.
Ja mam właśnie takie rowiązanie w SU (fotka powyżej) i stąd też wiem, że takie ukształtowanie popychacza powoduje jego lekkie sprężynowanie, ale za to nie ma tak dynamicznych obciążeń na serwo od samego statecznika -
Edytowane przez Andy dnia 20-11-2012 21:31
Andy
|
|
|
|
Siwy |
Dodany dnia 20-11-2012 21:44
|
Użytkownik
Postów: 75
Data rejestracji: 16.08.12
|
Nie ogarniam tego. Jestem dzisiaj już zmęczony.
Postaram się w niedługim czasie zrobić zdjęcia, wrzucić na forum i poproszę o pomoc w ogarnięciu serw i popychaczy łącznie z popychaczami.
Dzisiaj co ogarnąłem to:
- otwory i wzmocnienia z balsy pod serwa
- mocowanie silnika ze sklejki zrobione i wklejone
Edytowane przez Andy dnia 21-11-2012 07:44
>>> Modelarstwo <<<
Modele:
- Cessna 480 Pelikan
- F-16 Depron
- Cularis Glider Multiplex
Aparatura:
- Spektrum DX8T
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21-11-2012 07:49
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Siwy, nie bądź "miętki" i nie pękaj - dasz radę - trzymamy kciuki.
Andy
|
|
|
|
Siwy |
Dodany dnia 21-11-2012 18:31
|
Użytkownik
Postów: 75
Data rejestracji: 16.08.12
|
Nie jestem "miętki" i nie dałem się
Oto efekt moich prac:
I małe pytanie: nie mogę / nie umie ustawić w aparaturze mixera, żeby lotki i ststecznik poziomy chodziły poprawnie.
Proszę o pomoc w ustawieniu aparatury tj. drążek lewo prawo to lotki na przemian, drążek góra dół lotki do góry i w dół.
PS: Jak połączyć serwa do odbiornika - za pomocą kabla Y, czy jakoś osobno.
>>> Modelarstwo <<<
Modele:
- Cessna 480 Pelikan
- F-16 Depron
- Cularis Glider Multiplex
Aparatura:
- Spektrum DX8T
|
|
|
|
Mateusz |
Dodany dnia 21-11-2012 18:38
|
Doświadczony użytkownik
Postów: 467
Data rejestracji: 18.01.12
|
Napewno osobno ale co do mixera do do Andego i kolegów ze Spectrum'em
Mateusz
___________________
-Kiwi F3P
-Cessna 480
-Multiplex Twister EDF
- FPV VTX 1280
-Align Trex 450 PRO
-TBS DISCOVERY clone
|
|
|
|
berkut |
Dodany dnia 21-11-2012 19:20
|
Doświadczony użytkownik
Postów: 222
Data rejestracji: 06.11.11
|
Nazywa się to mixer delta i musi być podłączone na 2 serwa.
----------------------------
www.videofly.com.pl
|
|
|
|
Mateusz |
Dodany dnia 21-11-2012 21:11
|
Doświadczony użytkownik
Postów: 467
Data rejestracji: 18.01.12
|
A nie lepiej by było zrobić tradycyjnie- lotki i ster wysokości?
W F-16 tak troszkę " choro " delta
Mateusz
___________________
-Kiwi F3P
-Cessna 480
-Multiplex Twister EDF
- FPV VTX 1280
-Align Trex 450 PRO
-TBS DISCOVERY clone
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21-11-2012 21:42
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
A nie lepiej by było zrobić tradycyjnie- lotki i ster wysokości?
- właśnie to miałem napisać. Myślę, że przy takim wyborze rodzaju sposobu napędu powierzchni sterowych modelu, tego rodzaj model będzie dość "narowisty". Ja również proponowałbym zastosowanie 3-go serwa (zastosowanie klasycznych lotek i steru wysokości) podobnie jak u mnie i wtedy model będzie o wiele stabilniejszy i łatwiejszy w opanowaniu. Miejsca na serwo jest sporo i dwie płaszczyzny statecznika poziomego są bardzo blisko siebie (u mnie niestety było trochę trudniej z tym tematem).
Pytałeś o mikser odnośnie tego rodzaju sterowania modelem. Właśnie kilka dni temu zamieściłem krótki artykulik na temat zastosowania mikserów - ale jakoś widzę, że nie cieszy się zbytnim powodzeniem.
Elevon (inaczej delta) jest to złożenie dwóch nazw Elevator, czyli ster wysokości i Aileron, czyli lotka. Jest to mikser łączący funkcje tych dwóch sterów w płatowcu typu delta gdzie nie ma sterów ogonowych tylko lotki. Gdy przy włączonym mikserze poruszamy drążkiem wysokości obie lotki wychylają się w tą samą stronę, powodując wznoszenie się lub opadanie modelu. Natomiast gdy poruszamy drążkiem lotek, wychylają się naprzemiennie powodując obrót modelu wzdłuż jego osi.
Siwy niestety nie mam przy sobie apki więc trudno będzie tak na odległość pomóc Tobie. Tym bardziej, że Ty posiadasz bardziej rozbudowaną apkę i na dodatek całkowicie mi nie znaną. Ale:
- na stronie 15 instrukcji do apki masz opisany sposób wybrania rodzaju napędu przy różnych rozwiązaniach napędu powierzchniami sterowymi - WING TYPE w SYSTEM SETUP. Spróbuj sam dojść co i jak ustawić - bo to najlepsza metoda według mnie do poznania możliwości własnej apki - sam przekonałem się o tym osobiście. Poza tym w Twojej apce jest to tak niemożliwie rozbudowane, że ho, ho - gdzieś widziałem rozrysowane wszystkie te możliwości i normalnie zwątpiłem -
Poza tym, tak jak berkut zauważył w tego rodzajach napędów powierzchni sterowych nie używa się kabla "Y" do podłączenia serw do odbiornika - jedno serwo ma być podłączone do kanału AILE, a drugie jak pamiętam do kanału AUX1.
Edytowane przez Andy dnia 21-11-2012 22:02
Andy
|
|
|
|
Wolfik |
Dodany dnia 21-11-2012 22:15
|
Instruktor
Postów: 626
Data rejestracji: 20.11.11
|
przy takim wyborze rodzaju sposobu napędu powierzchni sterowych modelu, tego rodzaj model będzie dość "narowisty".
No to ladnie, ja tez mam dwa serwa.
Bedzie wyzwanie, niedosc ze przecinak to jeszcze narwisty
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
|
|
|
|
Siwy |
Dodany dnia 22-11-2012 07:06
|
Użytkownik
Postów: 75
Data rejestracji: 16.08.12
|
No panowie serwa okiełznane.
Bez kabla Y, podłączyłem jedno pod lotki drugie pod statecznik poziomy, reszta to zabawa aparaturą.
Wszystko działa jak należy. Musze jeszcze poprawić mocowanie silnika powklejać elektronikę i w górę
Damy rade Wolfik, nie takie rzeczy się robiło
Elektronikę i pakiet na rzepy wkleić?
>>> Modelarstwo <<<
Modele:
- Cessna 480 Pelikan
- F-16 Depron
- Cularis Glider Multiplex
Aparatura:
- Spektrum DX8T
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 22-11-2012 07:33
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
No panowie serwa okiełznane.
- no i tak trzymać Koledzy
reszta to zabawa aparaturą.
- a nie mówiłem, że to najlepsza metoda na zapoznanie się i poznanie możliwości swojej aparatury -
Elektronikę i pakiet na rzepy wkleić?
- ja proponowałbym tak właśnie uczynić - pamiętając, że rzepy wklejać na surową powierzchnie depronu (bez farby). Ja tak na wszelki wypadek stosuje jeszcze paski zabezpieczające na elektronikę - tak na wszelki wypadek -
Andy
|
|
|