Cookie Control - Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z -> Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce -> Przeczytaj o tym. Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować cookies.
Ustawilem model tak, aby linia pionowa lasera byla zgodna z walem glownym
i jednoczesnie linie pozioma na walku wirnika ogonowego
Okazalo sie ze kat miedzy walem wirnika glownego,a walkiem napedowym w ogonie jest katem ostrym
Zeby otrzymac kat prosty trzeba bedzie podniesc tylko tylnia czesc mechaniki co oczywiscie pochyli wal glowny.
Hmm, musze to przemyslec, cos tu nie gra. Nawet jesli walek poziomy nie opadlby o 4 mm to i tak niebyloby kata prostego. Przy obecnych pomiarach walek powinien byc podniesiony o ok. 8 mm.
I jeszcze nasuwa mi sie jedno pytanie czy wal wirnika glownego "musi byc" prostopadly do podwozia?
Edytowane przez Wolfik dnia 12-02-2018 22:06
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
czy wal wirnika głównego "musi być" prostopadły do podwozia?
- przynajmniej powinien być. Powiedziałbym trochę inaczej - wał wirnika głównego powinien być prostopadły do podłoża. Wyobraź sobie sytuację, gdy wał jest pochylony, to podczas startu rozkręcony wirnik ustawia się równolegle do podłoża i podczas wznoszenia początkowego podwozie (wszystkie jego punkty podparcia) nie będzie jednocześnie odrywało się od podłoża. Zakładając odwrotną sytuację podczas lądowania podwozie nie będzie stykało się z podłożem równocześnie. Dlatego też warto byłoby zamontować podwozie i dopiero wtedy zacząć umiejscawianie i pozycjonowanie mechaniki (wysokości goleni podwozia mogą być różne). Wolfik nie kombinuj zbytnio, projektant zapewne wszystko przewidział - szczególnie niemiecki projektant.
Natomiast w zależności od konstrukcji modelu oraz od sposobu przeniesienia napędu z mechaniki na wałek napędzający wirnik ogonowy wcale nie musi być zawsze prostopadły do wału wirnika głównego. Choć jak sobie przypominam to w moich "Reksiach" tak właśnie jest.
Jeżeli dobrze rozmierzyłeś i dobrze wkleiłeś posadowienie mechaniki, to nie przewiduję w tym zakresie nieprawidłowości. Może "coś" ze stabilizacją wałka w ogonie nie jest tak?
Wolfik, a co manual na ten temat mówi?
Edytowane przez Andy dnia 04-12-2013 08:51
wał wirnika głównego powinien być prostopadły do podłoża.
Tak Andy, tak wlasnie myslalem, ale musze sie upewniac
Sytuacja, ktora opisujesz ( startownie i ladowanie ) dodatkowo upewniaja mnie w tej kwesti.
Dlatego też warto byłoby zamontować podwozie i dopiero wtedy zacząć umiejscawianie i pozycjonowanie mechaniki (wysokości goleni podwozia mogą być różne)
Tak wlasnie zrobie, choc wysokosc goleni bede ustawial sam, ze wzgledu na wysokosc wyrzutni rakiet.
w zależności od konstrukcji modelu oraz od sposobu przeniesienia napędu z mechaniki na wałek napędzający wirnik ogonowy wcale nie musi być zawsze prostopadły do wału wirnika głównego.
Do takiego wniosku doszlem i ja dzis . Dalo mi do myslenia sprzegielko przy mechanice. Moze on pracowac pod katem, bez zadnego obciazenia czy tarcia. Oczywiscie nie za duzym katem, ale ... Jedno jest pewne w tej kwesti, ze koncowka walka (kulka - czesc sprzegla) powinna byc w lini z wyjsciem w mechanice ( koszyczek - czesc sprzegla).
Andy, w poscie 279 jest pokazane rozwiazanie sprzegla w AW.
Jeżeli dobrze rozmierzyłeś i dobrze wkleiłeś posadowienie mechaniki, to nie przewiduję w tym zakresie nieprawidłowości. Może "coś" ze stabilizacją wałka w ogonie nie jest tak?
Wolfik, a co manual na ten temat mówi?
Andy, wszystko jest zgodnie z instrukcja. Najwazniejsza byla odleglosc walu wirnika glownego od obecnej scianki miedzy kabina a mechanika - musialo byc 250 mm i tak jest Nawet po wklejeniu posadowienia, nadal "musisz" wyregulowac podwozie. Nie ma innej opcji. Jesli tego sie nie zrobi to ogon siedzi . Jesli chodzi o instrukcje to to jest bardzo uboga w tej kwesti.
Podsumowywujac, najpierw podwozie, potem pion walu wirnika glownego z jednoczesnym regulowaniem mechaniki do posadowienia.
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
wczoraj wyciagnalem z szafy tylnie zawieszenie i okazalo sie, ze jedno z nich jest nie dokonczone, hmm
A juz myslalem, ze bede kleil zawieszenie do kadluba, a tu lipa.
Na dodatek, odszukalem posta o zawieszeniu w tym temacie i okazalo sie, ze wsawilem go blisko 2 LATA temu , alez ten czas leci.
Nie bede marudzil, tylko biore sie do pracy
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Może warto zintesyfikować działania - kolejny sezon modelarski "za pasem"
Andy dzialania ida na maksa, niestety doba ma tylko 24
Ale bedziemy probowac cos ulotnic w przyszly sezon
A oto winiki dzialan ostatniego weekendu . Po obrobce drugiej strony tylniego zawieszenia, postanowilem calosc posklejac. Poniewaz elementy obudowy zawieszenia wykonane z wlokna weglowego mialy troche luzu podluznego umiescilem je w odpowiednich miejscach i skleilem je czasowo na tasme.
Nastepnie nalozylem epoksje. Wygladalo to okropnie
ale polgodziny pozniej, gdy epoksja troche podeschla wygladzilismy ja
Po wyschnieciu calkowitym zdjelismy obudowy z wlokna i teraz mozemy przystapic do poziomowania modelu
Edytowane przez Wolfik dnia 12-02-2018 22:13
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Wolfik, nie wiem czy dobrze myślę (nie wszystko widzę), ale wydaje mnie się, że można też spokojnie łapać poziom budki na dwóch belkach do posadowienia mechaniki. Jeżeli sprawdzisz, że wał wirnika głównego w mechanice postawionej na płaskim podłożu, jest do tego podłoża prostopadły - to tak też można pozycjonować zespół mechaniki głównej do budki.
Wolfik, nie wiem czy dobrze myślę (nie wszystko widzę), ale wydaje mnie się, że można też spokojnie łapać poziom budki na dwóch belkach do posadowienia mechaniki. Jeżeli sprawdzisz, że wał wirnika głównego w mechanice postawionej na płaskim podłożu, jest do tego podłoża prostopadły - to tak też można pozycjonować zespół mechaniki głównej do budki.
Andy, tak wlasnie jest. Mozna wypoziomowac z belek, myslalem juz o tym, nawet z korekta dla walka napedowego wirnika ogonowego.
Ale narazie mam, troche inny problem. Jedno zawieszenie (prawe, w kierunku lotu) ma odchyl od pionu o ok 2 stopnie na zewnatrz, a lewe o jakies 5 do wewnatrz. Golym okiem tego nie widac, ale ja wiem, ze nie jest tak jak powinno byc. Musze czesciowo rozkleic zawieszenie i ustawic tak jak powinno byc. .
Cos za duzo bledow ostatnio Az odchodzi entuzjazm do budowy, ale bedzie dobrze...
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Ale Wolfik "nie zasypuj gruszek w popiele" - bo nadchodzi już nowa technologia w śmiglakach, a Ty jeszcze w lesie z poprzednim wcieleniem śmiglaka
No coz Andy, jeszcze nikt nie dogonil technologi, zawsze krok z tylu
A jesli chodzi o moj projekt to znow zasypala mnie praca , i obawiam sie ze tak moze byc do swiat
Ale jest juz patent na poprawienie zawieszenia, tylko wykonac
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Proba ustawienia tylnich goleni udala sie tylko czesciowo .
Niestety, aby wszystko bylo w 100% musialbym obudowe zawieszenia wykonac na nowo; duzo pracy a efekt nie zauwazalny, wiec obnizylem poprzeczke perfekcjonizmu do 95% (tylko w tym przypadku ).
Jutro bedzie proba ustawiena wysokosci podwozia, ciekawe jak to mi wyjdzie
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Wolfik, Śledzę Twój temat od jakiegoś czasu i jestem pod wrażeniem.
Jeżeli chciał byś rzucić okiem na kąty belki, wału itp to mogę udostępnić Ci do wglądu mojego Raptora klasy 700. Może Ci to w czymś pomoże.
No nie wiem, nie wiem czy to przejdzie - tak bez zgody Wysokiej Komisji Weryfikacyjnej ????
No coz osmielilem sie pominac WKW, ze wzgledu na wglad wygladu modelu, ktory tylko w przypadku precyzyjnych narzedzi (np. mala ekirka za 50 gr.) potrafilby uchwycic niedoskonalosci. A z uwagi na *chwilowy depresyjny stan mojego umyslu przy projekcie, poziom obnizenia perfekcji do 95%, uznaje za calkowicie sluszny, gdyz mial on niebagatelny wplyw na stan zdrowia glownego budowniczego.
Nimniejszym oswiadczam, ze od powyzszej decyzji niema odwolania i nie moze byc kwestionowana.
*chwilowy - czyt. nieograniczony czasowo, az do odwolania
Trzymam kciuki za powodzenie operacji
Dzieki Andy
Wolfik, Śledzę Twój temat od jakiegoś czasu i jestem pod wrażeniem.
Jeżeli chciał byś rzucić okiem na kąty belki, wału itp to mogę udostępnić Ci do wglądu mojego Raptora klasy 700. Może Ci to w czymś pomoże.
Dzieki Skyline za komentarz i propozycje. Narazie zostawilem wszystko jak jest jesli chodzi o belke, walki. Ale jak cos to sie odezwie. Dzieki
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
No i niestety proba ustawienia podwozia nie powiodla sie. Dlaczego?
Gdy ustawie podwozie smiglowca rownolegle do podstawy, okazuje sie, ze wal wirnika glownego jest dosc znacznie pochylony do przodu Jest to nie do zaakceptowania
Postanowilem, ze zaczne cala korekte w nastepujacy sposob:
1. zakladam, ze pdwozie smiglowca jest rownolegle do podstawy ( w 100% poziomu we wszystkich kierunkach)
2. podstawe mechaniki doprowadzam do powierzchni rownoleglej do podstawy modelu
3. ustawiam mechanike, powinienem miec pion walu wirnika glownego
4. usuwam pianke z ogona w celu korekty walu przenoszenia napedu na wirnik ogonowy
5. ustawiam walek napedowy pod katem 90 stopni do walu wirnika glownego.
6. walek przenoszenia napedu zostanie unieruchomiony z mozliwoscia korekty.
I tu pytanie do Wysokiej Komisji Weryfikacyjnej:
czy moj plan jest wlasciwy i zostaje zatwierdzony.
PS W razie pytan pytac
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
Nooo, plan wygląda prawidłowo. Trochę roboty będzie, ale trzeba dbać o dokłądność wykonania, aby model przeżył próby ulotnienia.
Wolfik - może jeszcze jednak taka sugestia (może już to zrobiłeś, ale ...) - po usunięciu pianki z obudowy i przy przymiarkach wałka ogonowego, proponowałbym złożenie łopatek wirnika ogonowego, aby nie okazało się, że model stojąc na podwoziu będzie opierał się na łopatkach, albo będzie miał zbyt mały prześwit pomiędzy obracającymi się łopatkami a podłożem - albo tym co na nim się znajduje. Należy pamiętać, że model będzie dość ciężki, kółka małe, więc głeboko będzie "siadał" w trawce.
Nooo, plan wygląda prawidłowo. Trochę roboty będzie, ale trzeba dbać o dokłądność wykonania, aby model przeżył próby ulotnienia.
Noo, troche bedzie, ale to jest jedyne wyjscie. Dzieki Andy za wskazowki bedac na lotnisku, dalo mi troche do myslenia .
Wolfik - może jeszcze jednak taka sugestia (może już to zrobiłeś, ale ...) - po usunięciu pianki z obudowy i przy przymiarkach wałka ogonowego, proponowałbym złożenie łopatek wirnika ogonowego, aby nie okazało się, że model stojąc na podwoziu będzie opierał się na łopatkach, albo będzie miał zbyt mały prześwit pomiędzy obracającymi się łopatkami a podłożem - albo tym co na nim się znajduje.
Andy, lopatek jeszcze nie przymierzalem, ale rzeczywiscie startowanie z trawki moze przytrzec lopatki, jak bedzie ogon za nisko. Juz zamontowalem na stateczniku pionowym podnozke, tak dla pewnosci, aby wirnik nie zaczepil podloza podczas startu lub ladowania.
Należy pamiętać, że model będzie dość ciężki, kółka małe, więc głeboko będzie "siadał" w trawce.
Hmm, to fakt. Nie wzialem tego pod uwage, ale moze pomysle o jakiejs platformie dla helika
Pozdrawiam
Wolfik
____________________________________
8 FG Super
Waarschip 730 - sklejka modelarska Mig 29 - depron (w budowie) Airwolf VARIO - carbon (w budowie)