Spuchnięty LiPol
|
kuba |
Dodany dnia 15-10-2012 17:51
|
Użytkownik
Postów: 198
Data rejestracji: 12.11.11
|
Witam,
na początku września kupiłem dwa pakiety Zippy 2800mah 11,1v. Pakiety przeżyły raptem 3 cykle ładowania i właśnie niedawno zobaczyłem, że jeden z nich jest spuchnięty. Czy da się go jeszcze uratować, czy od razu reklamować? Gdzieś czytałem, że czasami pomaga jak się LiPola wsadzi do lodówki
Kilka fotek spuchniętego pakietu:
Spektrum DX6i
- Beta 1400
-Cessna 182
-Ultron 3D
-Mig-29 depron
-Katana MD Precision Aerobatic
-Extra 330 SC EPP Hacker
-Kiwi F3P
- P40 (ESA)
|
|
|
|
adam |
Dodany dnia 15-10-2012 18:49
|
Użytkownik
Postów: 70
Data rejestracji: 15.11.11
|
Do lodówki można wsadzić ale próbuj reklamować
zamknij go w jakimś metalowym pojemniku i wystaw za okno Pablo ma rację
DX6i
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 15-10-2012 19:36
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
No właśnie,
pakiet spuchł - a czy pakiet był używany w modelu?
Jeżeli tak, to czy został prawidłowo dobrany? - to znaczy, czy miał właściwe C - to znaczy, czy miał właściwą wydajność prądową.
Czy nie są to pakiety przypadkiem z Cessny?
A czy pakiet miał zawsze właściwe napięcie na cele do przechowywania?
Przyznam, że osiągnięcie takiego przypadku w pakietach Turnigy - PRZY ICH WŁAŚCIWYM UŻYTKOWANIU - jest stanem trudny do osiągnięcia przy tak młodych pakietach.
Coś wiem na ten temat, bo trochę tych pakietów posiadam i coś na ten tema wiem. Ja mam 3-latki od helików 6S 30-40C i poza zmniejszeniem ich wydajności prądowej wraz z upływem czasu nie stwierdziłem efektów ubocznych.
Reklamacja nawet w polskim sklepie nic nie da.
Jeżeli pakiet był używany - a chyba był, bo był 3 razy ładowany - to sklep stanie na stanowisku, że niewłaściwie był używany.
Jedynym przypadkiem jaki jest przyjęty do reklamacji w przypadku pakietów, jest taki przypadek, gdy pakiet nie był używany w modelu i nie był ładowany i nie ma łączności na jednej z cel (ma 3S, a podłączony miernik pokazuje tylko 2S).
Zasada podstawowa, przy zakupie w polskim sklepie miernik w garść i pomiar wszystkich cel.
No i jeszcze jeden przypadek reklamacyjny - przy pomiarze przy zakupie w sklepie jedna z cel wykazuje ewidentnie niższe napięcie niż pozostałe cele.
W przypadku ściągania z HK reklamacje są nieopłacalne - koszt wysyłki pakietu do HK w ramach reklamacji na nasz koszt jest jest bardzo wysoki i czasami może przekroczyć cenę nowego pakietu.
Edytowane przez Andy dnia 15-10-2012 19:48
Andy
|
|
|
|
kuba |
Dodany dnia 15-10-2012 19:39
|
Użytkownik
Postów: 198
Data rejestracji: 12.11.11
|
Pakiety mają 35C. Nigdy nie były w powietrzu. Jedynie były sprawdzane na ziemi w Katanie.
Spektrum DX6i
- Beta 1400
-Cessna 182
-Ultron 3D
-Mig-29 depron
-Katana MD Precision Aerobatic
-Extra 330 SC EPP Hacker
-Kiwi F3P
- P40 (ESA)
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 15-10-2012 19:51
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Kuba, to nie rozumiem po co były po 3 cyklach ładowania, kiedy tylko miały leżeć i czekać na Katanę - 3,85 V na cele i można sobie Katanę sprawdzać i oczywiście nie ładować po wielokroć -
No i teraz dopiero na fotce dostrzegłem, że są to pakiety Zippy - a to do tych to ja nie mam przekonania - ja bazuję tylko na Turnigy.
Kuba - a tak na marginesie - widzisz te dwa lekkie wgniecenia na celach w spuchniętym prawym pakiecie oraz wgniecenie folii na wysokości tych wgnieceń na celach - wystarczy, że w sklepie komuś "delikatnie upadł". Przy napięciu spoczynkowym wszystko mogło być wszystko OK, a przy ładowaniu do napięcia nominalnego i nawet delikatnym obciążaniu prądowym efekt puchnięcia mógł już wystąpić.
Edytowane przez Andy dnia 15-10-2012 19:59
Andy
|
|
|
|
kuba |
Dodany dnia 15-10-2012 20:11
|
Użytkownik
Postów: 198
Data rejestracji: 12.11.11
|
Pakiety były 1 raz zaraz po przyjściu paczki naładowane i rozładowane do 3,7 na cele. Potem 2 razy z rzędu miały latać w Cessnie ale do latania nie doszło bo...
Spektrum DX6i
- Beta 1400
-Cessna 182
-Ultron 3D
-Mig-29 depron
-Katana MD Precision Aerobatic
-Extra 330 SC EPP Hacker
-Kiwi F3P
- P40 (ESA)
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 15-10-2012 20:23
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
No to pech z tym LiPolem - do Katany już nie wejdzie -
Andy
|
|
|
|
F2B Karolek |
Dodany dnia 16-10-2012 06:58
|
Użytkownik
Postów: 169
Data rejestracji: 05.12.11
|
Nie ma jeszcze tragedii takiej, jezeli masz dostep do pulsara(ladowarki) sprobuj naladowac powinno pomoc
Pozdrawiam
F2B Karolek |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 16-10-2012 07:48
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Myślę, że "spuchniętemu" pakietowi to nic nie pomoże, aby powrócił on do normalnych rozmiarów.
Ładować je oczywiście można, lecz nie należy przesadzać z prądem ładowania (maks. 1,5 A), no i kontrolować należy temperaturę pakietu podczas ładowania.
Takie lekko spuchnięty można jeszcze używać, ale bardzo ostrożnie, no i oczywiście bez przeciążania.
Zalecam trzymanie takiego pakietu w LipoSafe:
Ja posiadam 2 pakiety Dualsky lekko "spuchnięte" (jeden trochę więcej, drugi trochę mniej) i na chwilę obecną jeszcze na nich latam w Samsonie - ale stosuję względem nich bezwzględne warunki bezpieczeństwa - zresztą wszystkie moje pakiety leżakują w Lipo Safe-ach.
Proszę pamiętać, że w przypadku rezygnacji z pakietu, zakończenia jego użytkowania, nie należy pod żadnym pozorem wyrzucać go gdzie popadnie. Należy tak na wszelki wypadek zabezpieczyć koszulką termokurczliwą wtyczkę pakietu i tak przygotowany pakiet należy odnieść do miejsca, w którym zbierane są zużyte baterie i akumulatorki.
Edytowane przez Andy dnia 16-10-2012 07:54
Andy
|
|
|
|
Jedrek |
Dodany dnia 16-10-2012 12:00
|
Użytkownik
Postów: 89
Data rejestracji: 20.07.12
|
Jeśli kupiony w Polsce, najlepiej telefonicznie opisać problem i uzgodnić warunki reklamacji.
Jeśli nie da rady to tak, jak Andy napisał - używać ostrożnie czyli nie przeciążać, nie rozładowywać do granic możliwości i oczywiście porównywać wydajność z tym drugim, dobrym ale głównie w locie (będzie widać od razu) bo pomiar napięć bez obciążenia w rzeczywistości nie jest miarodajny.
Lodówka a raczej zamrażalnik pomaga zdecydowanie, póki pakiet się w nim znajduje. Opuchlizna ustępuje. Po wyjęciu wraca
Żadne ładowanie nawet najdroższą ładowarką nie pomoże.
Tak samo różne kombinacje lodówka, ładowanie, lodówka, rozładowanie, układanie na słońcu, wkładanie do piekarnika (na różnych forach można się z tym spotkać) ani obrzędy voodoo nie pomogą. |
|
|
|
F2B Karolek |
Dodany dnia 17-10-2012 21:43
|
Użytkownik
Postów: 169
Data rejestracji: 05.12.11
|
Mysle ze w ciagu 2 ladowan pulsarem pakiet zregenerowal by się napewno nie w 100%,
ale widzialem wiekszego balona i po jednym cyklu ladowania zregenerowal pakiecik
Pozdrawiam
F2B Karolek |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 17-10-2012 22:47
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
w ciągu 2 ładowań pulsarem pakiet zregenerowałby się na pewno nie w 100%
- Karolek, oj myślę, że mylisz się i to mocno. Tak jak pisał Jędrek - nie ma takiej nawet najdroższej ładowarki, która regenerowałaby w jakikolwiek sposób spuchnięte pakiety.
Jak nawet sama nazwa wskazuje to są tylko ładowarki, a nie jakieś regeneratory. Tym bardziej jest to niemożliwe, gdyż spuchnięcie powstaje na skutek TRWAŁYCH (niestety) zmian chemicznych w poszczególnych celach pakietu i nic nie jest w stanie tego zmienić.
A przypuszczam, że przypadek, który widziałeś odnosi się do przypadku następującego:
- ktoś po locie wyjął z modelu spuchnięty pakiet, który był przeciążony podczas lotu. Pakiet był mocno przegrzany i zarazem spuchnięty. Niecierpliwy modelarz (celowo piszę niecierpliwy - gdyż pakietów, które posiadają znaczną temperaturę bezpośrednio po wykorzystaniu w modelu - czytaj wyraźnie odczuwalną podwyższoną temperaturę w odniesieniu do normalnej, nie zaleca się poddawać procesowi ładowania w takim stanie), poddał właśnie na lotnisku procesowi ładowania małym prądem. Pakiecik powoli ładował się, ale również i stygł - zapewne na dworku było w miarę chłodno. I w tym właśnie momencie nastąpiło "częściowe cudowne odpuchnięcie" pakietu - powrót do mniejszych rozmiarów, ale na pewno nie do normalnych.
Tak zwane lepsze ładowarki charakteryzują się bardziej zróżnicowaną funkcjonalnością, no i są oczywiście bardziej dokładne podczas wszystkich trybów pracy do jakich zostały przeznaczone. Dlatego też można je próbować wykorzystywać na przykład do ładowania pakietów, w których "rozjechały się" napięcia poszczególnych cel. Ładowarka niskiej klasy nie będzie w stanie właściwie zbalansować napięć w takich celach. Droższe mogą to zrobić, ale to też jest loteria - fifty-fifty - albo się uda, albo się nie uda. A czasami jedynym lekarstwem na tzw. padniętą celę w pakiecie jest jej wymiana na identyczną sprawną lub zmiana charakterystyki pakietu o jedną celę niżej - czyli o mniejszym napięciu znamionowym.
Karolek, trochę już latam tylko elektrycznie i coś niecoś wiem w temacie - po prostu nie wierzę w takie "uzdrawianie pakietów". Jak nabędziesz taką wspaniałą ładowarkę, która "leczy" spuchnięte pakiety, to ja się pierwszy piszę ze swoim spuchniętym Dualsky'em na taką kurację do Ciebie.
A tak na marginesie czasami warto poczytać co piszą inni - polecam: -> http://pfmrc.eu/i..._p__336716
No, no - taki porządny Pulsar 2
Kuba, a tak mnie się jeszcze przypomniało - pakiety jest warto kupować w takich polskich sklepach, które mają uznaną renomę wśród modelarzy (Nastik, ModeleMax) i zajmują się sprzedażą pakietów na codzień, a nie doraźnie.
Czasami niska cena niestety nie jest wyznacznikiem jakości.
Edytowane przez Andy dnia 17-10-2012 23:13
Andy
|
|
|
|
kuba |
Dodany dnia 18-10-2012 15:56
|
Użytkownik
Postów: 198
Data rejestracji: 12.11.11
|
Pakiet został kupiony w sklepie rc elektrown, czy jakoś tak. Myślałem że jest to dobry sklep. Mail z reklamacją został wysłany. Pozostało czekać na odpowiedz.
Spektrum DX6i
- Beta 1400
-Cessna 182
-Ultron 3D
-Mig-29 depron
-Katana MD Precision Aerobatic
-Extra 330 SC EPP Hacker
-Kiwi F3P
- P40 (ESA)
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 18-10-2012 16:04
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Kuba, z tego co wiem to sklep:
rc elektrown
w Koszalinie zmienił aktualnie nazwę - stronka jeszcze wisi, ale ja trafiłem już na nową: -> http://www.rctrax...sza/?id=49
Nawet na mapce na dole na starej stronce (która wygląda trochę dziwnie) po lewej pod mapką jest taka adnotacja:
Kontakt
Radio-Modele RC Koszalin
e-mail:
tel: 664988657
gg: 3517508
Andy
|
|
|
|
F2B Karolek |
Dodany dnia 18-10-2012 18:54
|
Użytkownik
Postów: 169
Data rejestracji: 05.12.11
|
To jest tylko elektronika i zawsze ma prawo sie cos spalic, przegrzac itp...
Hmm.. jest to post z 2007 wiec mysle ze troszke poszlismy do przodu jesli chodzi o elektronike w modelach latajacych. A pozatym w poscie ktory przedstawiasz jest mowa o 1 ktora byla bez balansera. A wiadomo jak Jacek modelarz naprawde ladowal? moze cos nie tak podlaczyl? a moze poprostu nastapilo "spiecie mostka". Co do regenerowania
byc moze bylo tak jak mowisz, nie bede sie upieral napewno masz wieksze doswiadczenie ode mnie.
Juz nie dlugo sam sie przekonam co jest wart Pulsar 2 i zobaczymy co moze a czego nie.
Pozdrawiam
F2B Karolek |
|
|