Zobacz temat
RC Radom » Nasze latajace modele » Relacje z budowy
 Drukuj temat
Extra 300 od Martina Mullera - F3P
Andy
Jak mnie znacie, to zapewne wiecie już, że w dziedzinie naszego hobby niczego nie robię bez przemyśleń i planowania. Kiedyś padła propozycja latania na hali podczas dłuuuugich zimowych wieczorów.
Ja do tej propozycji, jak również do kalsyF3P odniosłem się z dużym optymizmem i po przemyśleniach podjąłem działania.
Jak niektórzy Koledzy dostrzegli podczas ostatniej edycji zakupów w HK nabyłem regulatorki i silniczki do wyposażenia do tej klasy modeli.
A w ubiegłym tygodniu właśnie już dotarł okazyjnie zakupiony na giełdzie na PFMRC zestaw modelu Extry 300 zaprojektowany przez Martina Mullera.

lh6.googleusercontent.com/-86AhYSdzFFw/Tucyf2EjmPI/AAAAAAAAAlE/c1lOAmhM8-s/s912/21.jpg


lh6.googleusercontent.com/-kGQAPvfFNDQ/Tucync2RX9I/AAAAAAAAAlE/TOaEG03z5Uc/s912/25.jpg


lh4.googleusercontent.com/-Cg17NLbDttg/Tucxamly97I/AAAAAAAAAlE/GBKiT8ZLO9Y/s912/05.jpg


DANE TECHNICZNE MODELU
- rozpiętość: 840mm
- długość: 900mm
- masa RTF: 140-180g - w zależności od wyposażenia.

Trochę było zamieszania, gdyż Kolega od którego kupiłem zestaw nie załączył manuala do wykonania tego modelu. Jako, że będzie to mój pierwszy model wykonywany w tej klasie, to lepiej mieć jakąś ściągawkę do jego wykonania.
I tu bardzo miłe zaskoczenie - zwróciłem się do sklepu Schmeissner Model Sport i w trybie natychmiastowym manual trafił na moją skrzyneczkę mailową - wielkie DZIĘKUJĘ dla sklepu - to jest dbałość i dopieszczenie klienta.
Na chwile obecną zestaw sobie leżakuje, gdyż trzeba zgromadzić pozostałe wyposażenie do jego wykonania.

A tak prezentuje się ten właśnie model w akcji , w rękach mistrzów - mam nadzieję, że choć w niewielkim stopniu, ale uda mi się wykonać nim jakieś podobne "fiku-miku":

YouTube Video


No cóż, jak aura będzie tak dalej sprzyjała naszemu hobby, to niebawem trzeba będzie zacząć to przedsięwzięcie.Fajne
Mam nadzieję, że ten projekt będzie udany Z przymrużeniem oka
Edytowane przez Andy dnia 25-01-2014 15:48
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
No, fajny model Andy.Czekamy na relacje Z przymrużeniem oka
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
F2B Karolek
To naprawdę swietnie lata. Rok temu byłem W-wawie na takiej imprezie, fajne zawody. A co do hali to ja tez się piszę.

Pozdrawiam
F2B Karolek
 
Andy
Nadszedł wreszcie czas, aby powrócić do tego projektu.
Extra 300 zaprojektowana przez Martina Mullera to legenda aeromusicalu w kategorii modeli F3P.
Przyznam, że jest to mój pierwszy projekt w tej kategorii, dlatego też stanowi nie lada wyzwanie, aby sprostać wymaganiom wykonawczym i ostatecznym wskaźnikom.

W zestawie otrzymujemy elementy modelu atrakcyjnie pomalowane i wycięte z 3mm Aero-depronu. Dzięki temu możemy spodziewać się, że model może być o 20% lżejszy od innych modeli. Przemyślana konstrukcja oraz doskonałe własności lotne sprawiły, że model ten jest uznawany jako jeden z najlepszych w kategorii F3P.
Aby sprostać takim oczekiwaniom, od razu należy powiedzieć, że elementy wyposażenia - jak i sam model - nie są takie tanie. Nie chcę już wspominać ile kosztowały mnie 3 serwa specjalnie przewidzane do tego modelu przez bardziej doświadczonych użytkowników (każde inne). Podobnie będzie z silnikiem - Nie wiem.
No cóż, podjąłęm to wyzwanie i czas zająć się projektem.

W skład zakupionego zestawu wchodzą:
- wycięte z AERO-depronu oraz pomalowane elementy modelu;
- komplet plastikowych dzwigni, popychaczy i innych niezbędnych elementów;
- części z węgla (pręciki i płaskowniki);
- instrukcja w języku angielskim i niemieckim

Jako, że nie mam zbytniego doświadczenie z tego rodzaju modelami, rozpocząłem od rozłożenia wszystkich części i kilkrotnego przestudiowania ich, jak i obrazkowej instrukcji montażu, tak zwanego manuala.

imagizer.imageshack.us/v2/720x477q90/199/pfs5.jpg

Z moich przemyśleń po tym etapie wynika, że dla zapewnienia osiągnięcia oczekiwanych efektów i wskaźników, trzeba będzie zmierzyć się z nowymi dla mnie rozwiązaniami modelarsko-technologicznymi.
No cóż, czas pokaże jaki będzie efekt końcowy tego projektu.
Wyzwanie jest niezłe - masa: 125-160g
Edytowane przez Andy dnia 25-01-2014 15:04
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Andy
Prace przy projekcie z lekka ruszyły do przodu.
W pierwszej kolejności (zgodnie z manualem) zająłem się statecznikami. Pierwszy poszedł na warsztat statecznik pionowy:

imagizer.imageshack.us/v2/848x477q90/14/aup6.jpg

Instrukcja zalecała zfazowanie nożykiem krawędzi, wokół których obracają się stateczniki. Myślę, że jest to dość ryzykowne, aby wykonywać to nożykiem, dlatego też czynność tę wykonałem średnim papierem ściernym:

imageshack.com/a/img203/4966/prrm.jpg

imagizer.imageshack.us/v2/848x477q90/843/5eac.jpg

Statecznik poziomy należało rozciąć i również wykonać podobne czynności:

imagizer.imageshack.us/v2/848x477q90/690/1hol.jpg

imagizer.imageshack.us/v2/848x477q90/855/lmha.jpg

No i czas na pierwsze klejenie elementów - połącznie stałej części statecznika poziomego z częścią podłużnicy kadłuba:

imagizer.imageshack.us/v2/848x477q90/812/4ls8.jpg

imagizer.imageshack.us/v2/848x477q90/833/0flu.jpg

Jutro - wzmacnianie powierzchni statecznika pionowego. Fajne
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Zima zima, a Andy Andy'm.
Nie usiedzi bezczynnie Z przymrużeniem okaDoskonale

W sumie, to bardzo ciekawy projekt.

Aby sprostać takim oczekiwaniom, od razu należy powiedzieć, że elementy wyposażenia - jak i sam model - nie są takie tanie


No coz, w tym hobby nic nie jest tanie Szeroki uśmiech

Trzymam kciuki za powodzenie projektu banan
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
Wolfik napisał:
Zima zima, a Andy Andy'm.
Nie usiedzi bezczynnie.

- a co tam będę "siedział na piecu"?

Przygotowane elementy z płaskowniczka węglowego do usztywniania płatów:

imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/69/8bh1.jpg

Jako, że czynność wklejania wkładek usztywniających jest przewidziana również w powierzchni płata skrzydłowego od razu przygotowałem i te elementy - rozciąłem lotki od powierzchni stałych płatów:

imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/28/pxvv.jpg

No i cóż do dzieła - wklejanie na żywicę 5-minutową w poszczególne powierzchnie. Część ruchoma powierzchni statecznika pionowego:

imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/46/lq0w.jpg

Część stała statecznika pionowego:

imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/689/qpg6.jpg

I obie częśći razem:

imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/20/uq2q.jpg

Część ruchoma statecznika poziomego:

imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/823/wthf.jpg

No i na koniec wzmocnione końcówki lotek i końcówki stałych płatów skrzydłowych:

imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/28/r5jh.jpg
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Na zdjeciach, wszystko wyglada tak zminiaturyzowane, ale patrzac na posta 1 i realne wymiary to .... nie jest tak zle z ta budowa.
Myslalem Andy, ze uzywasz pincety Szeroki uśmiech
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
Wolfik napisał:
... nie jest tak źle z tą budową.
Myślałem Andy, że używasz pincety

- fakt, nie jest źle - ale wszystko takie delikatne, kruche i cienkie. No i prawdziwa ciągła walka o gramy. Widziałeś jaka ma być ostateczna masa startowa - masa: 125-160g Szok
Z czasem zobaczycie, jaką masę będą miały zastosowane serwa Z przymrużeniem oka
No nic powalczymy - zobaczymy - Fajne
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
No i prawdziwa ciągła walka o gramy.


jak my lubimy walczyc o gramy Szeroki uśmiechDoskonale
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
No to pchamy dalej do przodu projekt.
W następnym etapie zostały wzmocnione płaskowniczkiem węglowym krawędzie tylne stałych części płatów skrzydłowych:

imageshack.com/a/img691/8933/xddo.jpg

imageshack.com/a/img571/5500/hs6b.jpg

imageshack.com/a/img841/9898/a9io.jpg

imageshack.com/a/img839/3299/qwwz.jpg

Płaskowniczkami węglowymi należało również wzmocnić krawędzie boczne części ogonowej podłużnicy poziomej:

imageshack.com/a/img824/4743/1m7j.jpg

imageshack.com/a/img819/8293/qc2x.jpg

No to można powiedzieć, że wszystkie elementy podłużnicy poziomej modelu zostały przygotowane do połączenia w całość:

imageshack.com/a/img837/8841/tgcb.jpg

No i efekt końcowy połączenia wszystkich elementów odłużnicy poziomej kadłuba:

imageshack.com/a/img594/8613/rwlh.jpg

imageshack.com/a/img845/2904/uejy.jpg

W kolejnym etapie trzeba rozplanować specjalne gniazda na wkręty do montaży silnika. Więc do momentu jego przybycia do hangaru będzie przymusowy postój w projekcie. Miejmy nadzieję, że niezbyt długi - Fajne
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Woow Andy,

to jest naprawde COOL model, podoba mi sie. banan
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
Trochę było zastoju w projekcie - niestety. A to z powodu problemów z pozyskaniem drogą nabycia silniczka do tego modelu. Jak okazuje się producent nie robi silniczków na skład, tylko jak uzbiera się trochę zamówień to dopiero wdraża je do produkcji. Przyznam, że trochę dziwna "strategia produkcyjna" na tak trudnym rynku jakim jest modelarstwo.
No ale suma sumarum motorek wreszcie jest już w moich rękach.
A jest to taki oto silniczek:

www.modelmotors.cz/products/AXI220340_VPP.gif

www.modelmotors.cz/products/AXI220340_VPP2.gif

Specification
  1. No. of cells 2 Li-Poly
  2. RPM/V 2000 RMP/V
  3. Max. efficiency 75%
  4. Max. efficiency current 2,5 - 7,5 A (> 69 %)
  5. No load current / 8 V 0,5 A
  6. Current capacity 9 A/20 s
  7. Internal Resistance 245 mohm
  8. Dimensions (diameter. x lenght) 27,7x21 mm
  9. Shaft diameter carbon 3 mm
  10. Weight with cables 17,5 g


Silniczek jak widać jest w wersji VPP, ale ja nie przewiduję w tym modelu takich rozwiązań, więc wałek silniczka zostanie skrócony zgodnie z rysunkiem:

www.modelmotors.cz/products/AXI220340_VPP4.gif

Pewno zapytacie, dlaczego nie realizowałem dalej projektu w oczekiwaniu na ten silniczek. No cóż, model jest dość specyficzny i aby wykonać go "dobrze" trzeba na tym etapie co obecnie jest u mnie wykonać mocowanie napędu do podłużnic (pionowej i poziomej) kadłuba.

No cóż, w weekend ruszymy "z kopytka" (mam taką nadzieję) z projektem.
Edytowane przez Andy dnia 18-02-2014 20:10
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Andy
No i "zong".
Zong z winy nieznajomości prowadzącego projekt. Zgodnie z zapowiedziami chciałem zabrać się w niedzielę za dalszą realizację projektu. Ale jako, że lubię wszystko sprawdzać i pasować jeszcze przed montażem, zabrałem się za oględziny silniczka. No i okazało się, że silniczek w wersji VPP niestety nie ma otworów przewidzianych do wkręcenia dwóch śrubek na propeller saverze utrzymujących gumowy oring trzymający śmigło.
Przewiercenie i nagwintowanie tego elementu jest możliwe. Ale niestety dla właściwego wykonania gwintu trzeba byłoby to zrobić na wylot, co w znacznym stopniu osłabiłoby wał silniczka i zapewne spowodowałoby jego ukręcenie się w miejscu osłabionego przekroju.
No cóż, trzeba będzie podjąć chyba jakieś inne działania - myślę, że trzeba sprawdzić, w jaki sposób da się rozmontować silniczek. sprawa też nie będzie łatwa, bo wał węglowy i wygląda na to, że silniczek montowany jest przez ścisłe pasowanie z wciskaniem - Krzywi się

No cóż, zobaczymy co z tego wyjdzie Nie wiem
Edytowane przez Andy dnia 24-02-2014 08:08
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Andy
Zdecydowane przemyślenia i działania w dniu wczorajszym pozwoliły na zażegnanie sytuacji kryzysowej w projekcie po moim zongu.
A oto co wymyśliłem:
- do silniczka AXI2203/40 VPP nie dotykam się i nic nie będę w nim gmerał,
- okazało się, że w aktualnej ofercie producenta silniczków nie ma zwykłego silnika AXI 2203,
- został więc zamówiony silniczek o podobnych parametrach (trochę mniejsze KV) AXI 2203/52 - na tym silniczku będzie opierał się ten projekt.

www.modelmotors.cz/products/AXI220346.gif

Silniczek taki nawet jest już w moim posiadaniu dzięki uprzejmości Kolegów ze sklepu Modelarnia - wczoraj zamówiłem i dzięki sprzyjającym okolicznościom i szczęśliwemu trafowi dzisiaj został już odebrany przeze mnie ;
- ale aby z czasem wykorzystać zalegający obecnie silniczek 2203/40 VPP dpomówiłem na szybko taki oto mechanizm umożliwiający pełne wykorzystanie właściwości silniczka 2203 w wersji VPP:

hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/42511.jpg

hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/42511-2.jpg

A możliwości modelu wyposażonego w taki mechanizm pokazuje filmik - od 45 sekundy:

YouTube Video

Edytowane przez Andy dnia 25-02-2014 19:27
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Andy
No to pchamy projekt do przodu.

Na poczętek - po wielu pasowaniach i przymiarkach - zostały przygotowane nacięcia w podłużnicach kadłuba do zamontowania elementów mocujących silnik do modelu:

imageshack.com/a/img208/750/yj9y.jpg

Elementy mocowania silnika do kadłuba - wykorzystane zostały rurki plastikowe od bowdenów:

imageshack.com/a/img30/2314/drlc.jpg

Rurki po wklejeniu do podłużnic kadłuba:

imageshack.com/a/img811/7531/aswg.jpg

Przygotowane elementy mocowania silnika - wykorzystane zostaną rónież gumowe amortyzatory do serw jako podkłądki do gumowe do regulacji ustawienia silnika:

imageshack.com/a/img827/3570/8zot.jpg

No i jeszcze jedna czynność została dzisiaj wykonana - została pryzklejona dolna część podłużnicy pionowej kadłuba do podłużnicy poziomej. I w tym miejscu należało zwrócić szczególną uwagę na kąt prosty pomiędzy podłużnicami:

imageshack.com/a/img35/831/6kf7.jpg

Teraz czas na wklejanie elementów kratownicy z pręcików węglowych usztywniającą cały model.
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Widze Andy, ze postep jest. Tak trzymaj Doskonale
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
Pierwsze pręciki węglowe kratownicy usztywniającej podłużnice kadłuba zostały już wklejone:

i95.photobucket.com/albums/l137/rcradom/MM-7_zps62dd82e8.jpg

i95.photobucket.com/albums/l137/rcradom/MM-6_zpsf14c108d.jpg

Miejsca (gniazda) osadzenia poszczególnych elementów są oznaczone na kadłubie. No i cały czas kontrola prostopadłości podłużnic kadłuba - Fajne
Edytowane przez Andy dnia 04-03-2014 07:23
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Andy
Idę za ciosem - dzisiaj przybyły dwie pary pręcików kratownicy wzmacniającej podłużnice kadłuba:

i95.photobucket.com/albums/l137/rcradom/DSCF76461600x1200_zpsee12dc0b.jpg

i95.photobucket.com/albums/l137/rcradom/DSCF76471600x1200_zps6247eb66.jpg
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Andy
Skrzydełka też już podparte:

i95.photobucket.com/albums/l137/rcradom/DSCF76531600x1200_zps2831eba8.jpg

Teraz rozpracowuję montaż części ruchomej statecznika poziomego, którą trzeba wkleić przed montażem górnej części podłużnicy pionowej kadłuba.
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Przejdź do forum: