Zobacz temat
RC Radom » Nasze latajace modele » Relacje z budowy
 Drukuj temat
Projekt P-47 Thunderbolt "Silver Lady" skala 1/4.7
Thunderbolt
... I jak grom z jasnego nieba - często takiego powiedzenia używali dziennikarze opisujący działania wojenne wykorzystujące p-47 . Ponad 6 ton aluminium , stali, prędkość dochodząca do 770 km/h w locie poziomym , 8 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm , podwieszane niekierowane rakiety , 900 kg bomb. Cały ten arsenał spadał na niemieckie pozycje siejąc spustoszenie i strach. Wg. relacji pilotów siła ognia karabinów p-47 była tak wielka , że uderzenie pocisków przewracało wagony kolejowe . Z kolei konstrukcja samolotu zapewniała doskonałą ochronę pilota przed wrogim ogniem . Wyposażony w 18 cylindrowy silnik gwiazdowy o mocy bojowej 2500KM wspomagany sprężarką był w stanie rozwijać na pułapie ponad 6.5 km prędkość większą niż jakikolwiek inny myśliwiec II WS . Były jedynym myśliwcem tłokowym , który był w stanie stanąć do równorzędnej walki kołowej z odrzutowym ME262 . Zbudowany został do oczyszczenia europejskiego nieba z myśliwców Luftwaffe . BF109 i FW190 praktycznie przestały istnieć po pojawieniu się P-47 . Stosunek zwycięstw do przegranych niejednokrotnie dochodził do 10:1 . Ostateczny bilans łącznie ze strąceniami od ognia naziemnego ukształtował się na poziomie 5:1 . Gdy pojawiły się P-51 - niebo nad Europą było już oczyszczone . Na maszynach tych latali również Polscy piloci . Między innymi Bolesław Gładych , Włodzimierz Łanowski . Moje konstrukcje makietowe odtwarzają właśnie ich samoloty .

Tyle tytułem wstępu .

Zainspirowany konstrukcjami Tomka i Alka postanowiłem rozpocząć projekt kolejnego P-47 . Tym razem w skali 1:4.7 . Będzie to samolot na którym latali zarówno Gładych jak i Łanowski , latał na nim również Gabryszewski czyli nic innego jak P-47 D-22 "Silver Lady" numer 226044 .

Podstawowe założenia projektu :

1. Wykonanie w oparciu o plany jak najbardziej zbliżone do oryginału .
2. Technika wykonania najstarsza z możliwych - czyli bez użycia maszyn CNC i laserów .
3. Rozpiętość skrzydeł 2,6 m
4. Długość kadłuba 2,2m
5. Ciężar całkowity do lotu <24kg .
6. Obciążenie płata 170 do 180 g/dm2
7. Zakładana prędkość pozioma pomiędzy 120 ,a 150 km/h
8. Pojemność silnika 90 do 120 cm3
9. Zbiornik paliwa 1,3L.
10. Automatyczny rozruch silnika
11. Podwozie pneumatyczne
12. Własny kompresor ciśnienia
13. Pokrycie pełne - dzielone naturalne aluminium na włóknie szklanym - .
14. Oświetlenie jak zwykle czynne .
15. Instalacja elektryczna tradycyjna - analogowa
oparta o dwa pakiety LIFE 4600mAh 6.6V
16. RC oparte na dwóch odbiornikach w systemie
krzyżowym - tradycyjnie bez pośrednictwa dodatkowych urządzeń
17. Widoczny nitowany podział blach .
18. Czas realizacji projektu 3 do 5 lat .

W trakcie realizacji zapewne pojawi się sporo zmian zarówno w założeniach podstawowych jak i w samej konstrukcji , ale tak to już jest . W trakcie realizacji projektu będę również dołączać zdjęcia z kolejnych etapów projektu .

No to zaczynam .Uśmiech
Edytowane przez Andy dnia 07-08-2014 07:39
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Piotr
Niesamowity projekt.

Powodzenia w budowie Uśmiech
Turnigy 9x
F22 Raptor
Rwd 5
PZL Ts 11 Iskra
Zactly F3P
PZL 130 Orlik TC II
 
Andy
Nooooo Panie Kierowniku Projektu, nareszcie, nareszcie, nareszcie.

www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/07/images/waligorski_p47_08.jpg

Bardzo ładny model no i skala niezła. No i nareszcie będzie porządny temat od tzw. "deseczki". A młodzież niech czyta, pyta, podpatruje i uczy się - Fajne
Już masz uważnego czytelnika tematu choć do młodzieży się już nie zaliczam Doskonale

No i te szczegóły założeń do projektu:
- Obciążenie płata 170 do 180 g/dm2
- Automatyczny rozruch silnika
- Własny kompresor ciśnienia
- Widoczny nitowany podział blach

Czyli pisz wymaluj "Mercedes wśród modeli RC". Co tam 3-5 lat, poczekamy i będziemy pilnie obserwowali postępy, jak również będę dopingował w walce z ciężarem całkowitym do lotu < 24kg Szok
Również trzymam kciuki za projekt Doskonale
Edytowane przez Andy dnia 07-08-2014 07:18
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
czarny
Thunderbolt napisał(a):


.....RC oparte na dwóch odbiornikach w systemie
krzyżowym - tradycyjnie bez pośrednictwa dodatkowych urządzeń


Możesz mi opisać jak 2 odbiorniki podłączyć krzyżowo o co w tym chodzi ?
Szukałem trochę na necie nic na ten temat nie znalazłem.

à propos tej budowy to jestem pod ogromnym wrażeniem i bardzo chętnie i z uwagą będę się przyglądał tej budowie bo kolejny model który zbuduje nawet jako model statyczny to Thunderbolt P-47.

Jeżeli będę mógł pomóc przy pracach fizycznych Uśmiech to daj znać.

Jeszcze raz super super super.
____________________________________
Turnigy 9x z ER9x TELEMETRY
KIWI-F3P
Calmato Alpha 40 Trainer GP OSMax 40LA
Extra Little OSMax10
QUAD TBS DISCOVERY clone
 
Thunderbolt
Dzięki wielkie za gotowość do pomocy Uśmiech . No i faktycznie jak znam siebie to mogę mieć kłopoty z utrzymaniem wagi całkowitej 24 kg , ale spróbuje . Połączenie krzyżowe dwóch odbiorników - to nie bezpośrednie połączenie dwóch ze sobą , a rozdzielenie kanałów sterujących czyli :

odbiornik główny: lewa lotka , prawy ster wysokości i urządzenia typu gaz,podwozie

odbiornik pomocniczy prawa lotka , lewy ster wysokości i urządzenia typu światło,ssanie

Taki układ zwiększa szanse na przeżycie modelu w sytuacji awarii jednego z odbiorników .

Układ omija dodatkową elektronikę zarządzającą sygnałami odbiorników - jest banalnie prosty i skuteczny .

Plany ściągnąłem zza oceanu . Niestety w kraju nie ma nigdzie oryginału więc musiałem zaufać wielu zagranicznym opiniom i wybrałem redukcję Meister-Scale . Zawsze przygotowując się do budowy makiety zbieram jak najwięcej informacji na temat oryginału . Zaopatruję się również w miniaturkę oryginału wykonaną w skali 1:72 .

Dysponuję więc projektem o długości 25 mb i szerokości ok. 1,0 m .

Po przeanalizowaniu planów podjąłem decyzję o budowie klasycznej jaką stosowano wiele lat temu . Zrezygnowałem z cięcia laserem bądź CNC . Zaopatrzyłem się w 10 arkuszy tektury introligatorskiej o grubości 2mm ( 100x70cm). Każdy element ( a jest ich nie mało ) wycinam nożyczkami i naklejam na tekturę . Przy pomocy nożyków wycinam każdy jeden element . Otrzymuję w ten sposób szablony do późniejszych prac . Czas potrzebny na wycięcie niektórych elementów to ok 1,5 godziny - oczywiście niektóre wycinam w 5 minut . W wolnej chwili wrzucę parę zdjęć .

Budowanie od podstaw umożliwia odpowiedni dobór materiałów . Nigdy nie jestem skazany na to ,co przygotował producent . Zawsze istnieje możliwość korekty . Nie tylko koryguję plany , ale również w przypadku błędu mogę wyciąć kolejny element . No cóż - prymitywne , ale dla mnie odprężające zajęcie .Nie wiem
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
czarny
Thunderbolt napisał(a):


....Budowanie od podstaw umożliwia odpowiedni dobór materiałów . Nigdy nie jestem skazany na to ,co przygotował producent . Zawsze istnieje możliwość korekty . Nie tylko koryguję plany , ale również w przypadku błędu mogę wyciąć kolejny element . No cóż - prymitywne , ale dla mnie odprężające zajęcie .Nie wiem


Ja również jestem tego zdania
A po skończeniu prac jaka satysfakcja.
Ja osobiście uwielbiam konstruować naprawiać budować i rozbijać Z przymrużeniem oka
____________________________________
Turnigy 9x z ER9x TELEMETRY
KIWI-F3P
Calmato Alpha 40 Trainer GP OSMax 40LA
Extra Little OSMax10
QUAD TBS DISCOVERY clone
 
Skyline
Powodzenia i wytrwałości w realizacji projektuDoskonale
_________________________________________
TrainStar- Volantex-SOLD
MX-2 GoldWing + O.S. Max 55AX
Edge 540 Seagull Models + O.S. Max 55AX-SOLD
Raptor 60v.2 nitro +O.S. Max 70SZ-H- SOLD
Fun Cub- Multiplex
Edge 540 Seagull Models + O.S. Max120
CopterX 250
SuperVee 27 Nitro -Aquacraft + O.S. Max 0.18
Futaba T9CHP
 
Thunderbolt
Podstawowe materiały konstrukcyjne :

1. Wręgi
- sklejka lotnicza
- sklejka brzozowa wodoodporna
- sklejka lipowo-balsowa
- balsa średnio-twarda

2. Żebra
- balsa średnio-twarda
- balsa średnio-miękka
- sklejka lipowo-balsowa

3. Olistwowanie :Kadłub+statecznki+skrzydło
- listwy balsowe średnio-twarde
- listwy balsowe twarde
- listwy balsowe średnio-miękkie
- listwy sosnowe
- elementy bukowe
- elementy aluminiowe

4. Elementy wsporcze podwozia
- sklejka lotnicza
- tekstolit
- tkanina szklana 80g/dm2
- laminat szklany 1mm
- profile aluminiowe

5. Poszycie
- balsa miękka 120
- tkanina szklana 25g/dm2
- tkanina szklana 48g/dm2
- tkanina szklana 80g/dm2
- przesączenie epidian53
- szpachla lekka do balsy
- szpachla ciężka samochodowa z utwardzaczem na włóknie szklanym
- farba podkładowa - natryskowa
- płatki folii aluminiowej
- wodne farby wykańczające

6. Kleje
- cyjanoakryl rzadki
- cyjanoakryl gęsty
- żywica 24h
- żywica 30 min
- pattex express
- pattex standard
Edytowane przez Thunderbolt dnia 07-08-2014 12:25
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Thunderbolt
Planowane elementy podwozia :

1. Podwozie główne Sierra pneumatyczne skala 1:4
2. Podwozie ogonowe Robart skala 1:4
3. Zbiorniki ciśnieniowe Robart wraz z instalacją
4. Kompresor w/g własnego pomysłu z zaworem odcinającym 100PSI
5. Podwójne zawory sterujące oddzielnie dla pokryw i podwozia
6. Koła 15 cm pompowane

Podwozie nachylone pod kątem eliminującym kapotaż - chowane z opóźnieniem ze zróżnicowaniem strony .
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Thunderbolt
Planowana jednostka napędowa :

Założenie prędkości na poziomie ponad 120km/h wymaga użycia śmigła ze skokiem 14-16 z ciągiem ok.18-19 kg-przy obrotach powyżej 6100. W związku z tym możliwe silniki to :

ZDZ 90ccm
DA 100I
DLE 111
DLE 120

Dodatkowo założenia konstrukcyjne przewidują montaż pokładowego rozrusznika elektrycznego co również będzie miało wpływ na wybór jednostki . Silniki typu boxer są stabilniejsze w pracy i nie trzęsą . Silniki rzędowe ( DA100I ) mogą mieć problem z chłodzeniem . Jednocześnie silnik musi się zmieścić pod maską .

Najelegantszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie gwiazdy MOKI 150 ,
ale koszty są przerażające . Oprócz tego problemy regulacyjne i spora awaryjność .

No cóż wszystko przede mną Fajne
Edytowane przez Thunderbolt dnia 07-08-2014 13:01
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Thunderbolt
Wszystkie elementy po naklejeniu zajęły powierzchnię ok 4,5 m2 . Nie wiem ile czasu zajmie ich wycięcie . Na wyklejenie poszło 4 duże tuby kleju do papieru . Fajna zabawa - dobrze , że dysponuję odpowiednim korytarzem .
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Thunderbolt
Parę fotek :

images68.fotosik.pl/65/06680b720bfbfaf4.jpg

images67.fotosik.pl/65/0d42bd7bd1b75c9e.jpg

images66.fotosik.pl/64/6fed82bc6e31d4d6.jpg

images67.fotosik.pl/65/1f3df59e37a98e2f.jpg

images68.fotosik.pl/65/3a8297675f82d9bb.jpg
Edytowane przez Thunderbolt dnia 07-08-2014 22:53
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Piotr
Jest troche tego Uśmiech
Turnigy 9x
F22 Raptor
Rwd 5
PZL Ts 11 Iskra
Zactly F3P
PZL 130 Orlik TC II
 
Tomek
W takim tempie to za rok o tej porze zaczniesz P47 o numerze bocznym 226045 Z przymrużeniem oka
BTW ten DA120I wydaje się ciekawą opcją do Twojego projektu. Ciekawe czy tłoki chodzą na przemian czy jak w F126P oba w górę. Jakoś mało informacji o tym silniku.
Edytowane przez Tomek dnia 08-08-2014 00:07
imageshack.com/a/img921/9246/WYD3Zf.png
Yak 55 3.3m 150ccm
Yak 55 2.7m 100ccm
Super Decathlon 3.5m 120ccm
Meridian 1.8m 10ccm (from heaven)
Glasair 2m 20ccm
Cessna 182 2.1m 25ccm (czeka na maiden)
Trex 600Nitro
Trex450
Mikrokopter Okto2
TBS Discovery FPV
RVJET FPV
Volantex Predator V2 FPV
TBS Caiphirina FPV
SkyWalker FPV
 
Thunderbolt
... jeszcze taka ciekawostka : z obliczenia wychodzi mi do wykonania ok 18000 nitów naturalnie przy zachowaniu skali . Połączeń śrubowych jeszcze nie liczyłem . Chyba trzeba będzie sobie lekko usprawnić technikę ich wykonania . W pierwszej makiecie stosowałem naturalne nity aluminiowe , w drugiej nity klejowe ... ciekawe co zastosuję w tej Uśmiech
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Thunderbolt
226045 chmm. Z przymrużeniem oka
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Andy
Widzę, że projekt ruszył "z kopytka" - tak trzymaj Doskonale
Niektóre wartości liczbowe są powalające - Szok
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Skyline
Kolejny projekt będzie chyba 1:1 Szeroki uśmiech
_________________________________________
TrainStar- Volantex-SOLD
MX-2 GoldWing + O.S. Max 55AX
Edge 540 Seagull Models + O.S. Max 55AX-SOLD
Raptor 60v.2 nitro +O.S. Max 70SZ-H- SOLD
Fun Cub- Multiplex
Edge 540 Seagull Models + O.S. Max120
CopterX 250
SuperVee 27 Nitro -Aquacraft + O.S. Max 0.18
Futaba T9CHP
 
czarny
WOOW
____________________________________
Turnigy 9x z ER9x TELEMETRY
KIWI-F3P
Calmato Alpha 40 Trainer GP OSMax 40LA
Extra Little OSMax10
QUAD TBS DISCOVERY clone
 
Thunderbolt
Kwestia silnika jak i prawie wszystkich innych elementów pozostaje otwarta . Tomku gdzie namierzyłeś tego DA120I . Jakoś nie mogę go zlokalizować . Wrzuć link .

Silnik nie może przekroczyć szerokości 275 mm pomiędzy skrajnymi elementami . Oczywiście dotyczy to boxerów . Jestem w trakcie poszukiwań więc wszystkie sugestie mile widziane Uśmiech .

Planuję śmigło dwułopatowe 26" skok ( 14-16 ) w temperaturze 30C musi wyciągnąć minimum 5900 obrotów co odpowiada mocy > 9.5 HP
Waga do 4.5kG .

W chwili obecnej prowadzi ze względu na moje wymagania :

1.DLE120 do pełnego tuningu , ale spełnia wszystkie kryteria
2.DA100I byłby pierwszy , ale mam wątpliwości odnośnie chłodzenia
3.ZDZ 90 tu jest problem z jakością - niby czeski , ale ciasny cylinder i podobno wiele problemów - (zaczytane i zasłyszane) .

Przy wyborze silnika muszę również uwzględnić system latania czyli 3/4 do pełnej mocy przez pełny czas lotu . Tak lubię .Nie wiem no i to jest warbird .
_______________________________________

- Skybolt 1,6m 26ccm,
- p-47 1,6m 20ccm,
- p-47 1,9m 32ccm,
- p-47 Razor IMAA 2,2m 50ccm

- F7F 2,2m 2x23ccm ( w przygotowaniu )
- p-47 D-22 2,6m ( w budowie )
- pt17 Stearman 2,2m ( w planach )
FUTABA T12FG mode 2
 
Przejdź do forum: