RWD-5 Depron
|
smola |
Dodany dnia 10-01-2017 07:26
|
Nowicjusz
Postów: 14
Data rejestracji: 07.01.14
|
Witam
Korzystając z paru chwil wolnego tej zimy zacząłem budowę pierwszego w życiu modelu, wybór padł na Rwd-5. W sieci jest wiele informacji o budowie tego modelu więc jest się na czym wzorować, jednak i tak nie obędzie się bez pytań. Będzie to depronowa konstrukcja bez lotek prawie identyczna jak Piotra z forum. Co do wyposażenia jeszcze nie ma decyzji, na razie zgromadziłem podstawowe materiały.
Plany wydrukowane, wszystkie elementy już wycięte z depronu.
Kadłub już powoli nabiera kształtow
Tak naprawdę jest to drugi, przy pierwszym podejściu zbyt się po śpieszyłem i niestety "zła" żywica zrobiła swoje
Jakiej średnicy proponujecie popychacze? 0,8mm? |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 10-01-2017 11:53
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Nooooo nareszcie jakiś Kolega modelarz z relacją z budowy modelu od zera - brawo Smola.
Już masz uważnego czytelnika tematu.
Odnośnie średnicy popychaczy, to wszystko zależy przede wszystkim od skali modelu. Jeżeli model będzie miał rozpiętość ok. 110-120 cm, to moim zdaniem nawet w pancerzu - czyli tzw. bowden - jest to za mała średnica. Tym bardziej, jeżeli popychacz nie będzie mocowany do konstrukcji kadłuba modelu, to jego sztywność będzie znikoma i nie gwarantuje, że pręcik (żeby nie wiem jak był twardy) to się nie wyboczy i tym samym nie wychyli powierzchni sterowej. Jeżeli model będzie mniej więcej w takiej skali to proponuję zacząć od 2 mm dla popychacza gołego i 1,5 mm dla popychacza w osłonie plastikowej.
Andy
|
|
|
|
smola |
Dodany dnia 12-01-2017 18:47
|
Nowicjusz
Postów: 14
Data rejestracji: 07.01.14
|
Dzięki Andy
Trochę o przedwczorajszych pracach. Zainstalowałem bowdeny pod popychacze 2 mm, takie kupiłem wcześniej ponieważ wydawały się odpowiednie. jakiś czas później zmierzyłem w moim bmi arrow i okazało się że tam są 0,8mm, stąd moje pytanie.
musiałem dodac dodatkowe mocowanie bowdenów ponieważ mocno się wyginały i popychacze ciężko pracowały.
Wczoraj przygotowałem też statecznik i ster wysokości. Ster wysokości wzmocniłem dodatkową listewka zeszlifowaną na "trójkąt"(patent podpatrzony z relacji Siedleckiej grupy modelarskiej)
Do mocowania sterów przewidziałem zamiast taśmy takie zawiasy:
co o tym sądzicie? wystarczą dwa na dosyc szeroki ster wysokosci? |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 13-01-2017 06:38
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Nie ma potrzeby montować tak potężnych zawiasów w tym modelu. Myślę, ze jak dla takiej konstrukcji modelu to spokojnie wystarczą takie zawiasy:
Ja we wszystkich swoich modelach (nawet najcięższym Pittsie - 3,5 kg) - mam tego rodzaju zawiasy.
Jeżeli chodzi o ich ilość dla steru wysokości to proponuję 3 sztuki zawiasów rozmieścić w miarę możliwości równomiernie na całej wysokości steru.
Andy
|
|
|
|
smola |
Dodany dnia 15-01-2017 13:24
|
Nowicjusz
Postów: 14
Data rejestracji: 07.01.14
|
Zawiasy zamówię w przyszłym tygodniu, wystarczy je wkleić czy potrzebne jest dodatkowe mocowanie?
Rwd na chwilę obecną zyskał stateczniki, maskę, górną część kadłuba, wykonałem też półeczkę pod serwa.
przymiarka półki z serwami, serwa to emax es08a
Zacząłem produkcje maski silnika, jednak żeby ja wykonać przydał by się na przymiarkę sam silnik i tu zaczynają się schody
Jak zaczynałem budowę myślałem o jakimś zestawie z firmy emax (silnik cf2822 bądź podobny oraz regiel 25A od emax-a) jednak w relacji Pitera w budowy rwd były jakieś problemy z regulatorem wiec zacząłem się zastanawiać nad innym wyborem.
Znalazłem coś takiego: http://www.nastik...-4725.html pasowało by do mojego Rwd. (dodam że masa do lotu wg. planów Skazoo to 650g)
Liczę tutaj na wasze sugestie modelarzy z dużo większym doświadczeniem. Jakie marki polecacie?
Na koniec jeszcze pokaże efekt pozostawienia steru na 5 minut bez opieki
Malowanie wg. mojego synka |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 15-01-2017 13:33
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
- niezła grafika - ja bym ją zachował -
Odnośnie zawiasów - wystarczy zrobić nacięcia nożykiem w krawędziach i wkleić je. ale to zależy też od konstrukcji samego płata skrzydłowego. Jeżeli będzie jakieś usztywnienie na krawędzi spływu, to spokojnie wystarczy wkleić.
Odnośnie wyboru napędu, to myślę, że jest to dobra propozycja. Silnik zalecany jest do modeli o masie 550 do 800 g. Model wyścigowy nie jest, więc motorek w sam raz. Regulator tez odpowiedni, ponieważ maksymalny pobór prądu to 17 A, więc 22A całkowicie wystarczy.
Trzeba będzie tylko dobrze dobrać śmigiełko. Zalecane to 9x4,7 - 10x4,7.
Andy
|
|
|
|
smola |
Dodany dnia 19-01-2017 10:44
|
Nowicjusz
Postów: 14
Data rejestracji: 07.01.14
|
niezła grafika - ja bym ją zachował
-przez chwile nawet o tym myślałem
Powoli małymi kroczkami ale coś się dzieje model ostatnio zyskał podwozie z drutu (kola piankowe są już w drodze) oraz wreszcie wklejona została półeczka z serwami.
Przymierzam się do zrobienia maski silnika z klocka depronu, posklejałem wiec kilka warstw jednak ze mam depron tylko z jednostronnie gładki to po sklejeniu w rowkach zbiera się nadmiar kleju i źle się to szlifuje. Jaki materiał zastępczy polecacie do wykonania takiego elementu: styropian styrodur, może coś innego? |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 19-01-2017 11:07
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Materiał jest dobry i "wdzięczny" do obróbki. Może warto postarać się o obustronnie gładki i drobnym papierkiem obrobić jak trzeba.
Skąd jesteś? Ja mam jakieś ścinki depronu 6 mm (obustronnie gładkiego białego - jeszcze po Su-37 i innych moich robótkach ręcznych). Mogę Tobie je sprezentować.
Andy
|
|
|
|
smola |
Dodany dnia 21-01-2017 08:18
|
Nowicjusz
Postów: 14
Data rejestracji: 07.01.14
|
Jestem z Radomia, dokładniej z okolic firleja, do pasa modelarskiego mam około 4 km zresztą zaglądałem tam kilka razy popatrzeć jak inni latają
Chętnie przyjmę takie ścinki, choć jeszcze próbuje sklejać depron w inny sposób, gładkimi stronami do siebie a rowkowanymi w ten sposób żeby rowki się zazębiały zobaczę jaki będzie efekt.
Planuje jeszcze któregoś razu zajrzeć z synkiem na hale pokibicować jeśli oczywiście można |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21-01-2017 14:31
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Na halę zapraszamy - nie ma ograniczeń - należ tylko wpisać się na listę na dyżurce w szkole.
Odnośnie ścinków, to daj znać, to zabiorę w piątek na zebranie, to sobie odbierzesz. W ciągu tygodnia roboczego niestety nie ma mnie w Radomiu.
Chyba, że masz jakąś inną propozycję,co do odbioru.
Andy
|
|
|
|
smola |
Dodany dnia 23-01-2017 10:57
|
Nowicjusz
Postów: 14
Data rejestracji: 07.01.14
|
Zobaczę jeszcze jak będzie z czasem, ale postaram się pojawić na hali w sobotę. Co do ścinków depronu to odezwę się na pw.
W weekend zaczęły powstawać skrzydła do rwd i od razu nasuwa się pytanie o ich mocowanie, a dokładnie o rodzaj gumy. Czy musi to być specjalna guma modelarska czy można użyć mocniejszej-grubszej "recepturki"? Jest w ogóle jeszcze w Radomiu jakiś sklep z art. modelarskimi. Czytałem o jakimś na słowackiego bylem tam ale nic nie znalazłem. |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 23-01-2017 17:25
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Nie polecam żadnej innej gumy niż modelarska płaska kauczukowa. Żebyś założył nawet 10 recepturek nigdy nie będziesz miał pewności jak one zachowają się pod obciążeniem - nie są przewidziane do takiego reżimu pracy. Poza tym są wąskie i jak naciadniesz mocniej, to będą "wcina się" w płat skrzydła.
Odnośnie sklepu to niestety, ale już nie ma żadnego sklepu modelarskie w Radomiu. Gumą nie przejmuj się "znajdzie się".
Andy
|
|
|
|
smola |
Dodany dnia 24-01-2017 09:14
|
Nowicjusz
Postów: 14
Data rejestracji: 07.01.14
|
Bardzo fajnie że można liczyć na waszą pomoc.
Mam pytanie jeszcze z innej beczki a mianowicie rozglądam się za literaturą tematyki modelarskiej i jak się okazuje to bardzo cięźko jest znaleźć co kolwiek w w sklepach internetowych. Konkretnie szukałem " ABC lotniczych modeli zdalnie sterowanych" M. Hlebowicz, wszędzie jest- brak produktu. To znaczy że już się nie korzysta z książek czy towar jest tak pożądany? Zacznę chyba szukać po antykwariatach😊 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 24-01-2017 20:52
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Odnośnie pozycji książkowej, to najrozsądniej przepytać samego autora Marka. Napisz do niego przez redakcję RC Przegląd Modelarski, albo przez stronę RC PM na FB. Może coś mu się jeszcze uchowało.
Andy
|
|
|
|
Giorgio |
Dodany dnia 24-01-2017 23:54
|
Użytkownik
Postów: 65
Data rejestracji: 05.06.13
|
Może to niekoniecznie poszukiwany tytuł, ale zerknij jeszcze tutaj:
http://pfmrc.eu/i...two-wyd-3/
Pozdrawiam
Jerzy
|
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 27-01-2017 09:51
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Można również zaopatrzyć się w wersję elektroniczną tej książeczki:
-> http://www.gandal...zdalnie-a/
Andy
|
|
|
|
smola |
Dodany dnia 30-01-2017 08:10
|
Nowicjusz
Postów: 14
Data rejestracji: 07.01.14
|
Mały postęp w pracach po weekendzie
Łączenie skrzydeł niezbyt wyszło tak jak bym tego oczekiwał
Zresztą pomyśle nad zrobieniem wersji z lotkami. Po każdym razie gdy latam na symulatorze myślę czy był to dobry pomysł żeby rezygnować z lotek.
W zeszłym tygodniu otrzymałem paczkę ze sklepu z reszta wyposażenia wiec w tym tygodniu skupie się na tym. Wstępnie zamocowałem też silnik, wykonywać od razu wykłon czy to dopiero po pierwszych próbach lotu.
Przy zamówieniu okazało się że zrobiłem błąd i w efekcie otrzymałem zamiast dwóch kół, dwa śmigła i jedno koło
A skoro muszę jeszcze raz zamawiać wiec zamówię od razu gumę.
W zeszłym tygodniu udało mi się jeszcze pozyskać bardzo fajny materiał do produkcji maski silnika (to niebieski coś na czym stoi model) nie wiem dokładnie co to jest ale jest bardzo podobne do depronu i fajnie się szlifuje. Używa się tego w szpitalnej modelarni |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 30-01-2017 08:20
|
Główny administrator
Postów: 2941
Data rejestracji: 05.11.11
|
Odnośnie montażu silnika - oczywiście należy od razu przewidzieć przy jego montażu do konstrukcji kadłuba tzw. "skłon i wykłon". Ale to powinno być już wstępnie uzyskane za pomocą właściwego pochylenia i wychylenia wręgi czołowej pod silnik. Dopiero potem po pierwszych próbach lotu można delikatnie weryfikować ustawienia skłonu i wykłonu za pomocą podkładek.
Andy
|
|
|