data publikacji: 6 sierpnia 2009, dodał: Andrzej 5 370 odsłon

Jak prawidłowo złożyć zestaw? (cd.)

Jak zacząć latać modelami RC cz.8

Jeśli mamy w planie zestawu zaznaczoną oś silnika, wyznaczamy wg niej linię odniesienia. Jeśli nie, musimy sami ustalić położenie silnika. Robimy to używając silnika z łożem i śmigłem i zbiornika jednocześnie. Ustalamy ich położenie względem siebie a następnie względem kadłuba pamiętając o wcześniej wspomnianej zasadzie: oś gaźnika ok. 5 mm poniżej maksymalnego poziomu paliwa. Tylna płaszczyzna śmigła może wystawać ok. 5 mm poza przód kadłuba. Całość pasujemy tak, aby swobodnie zmieściła się w kadłubie. Oś silnika będzie jednocześnie linią odniesienia. Zaznaczamy ją na wrędze silnikowej od przodu. Rysujemy też pionową oś symetrii kadłuba. Przecięcie tych linii wyznacza nam przyszłą oś śmigła. Pamiętać musimy o pochyleniu silnika i odchyleniu poziomym w prawo(patrząc od tyłu). W tym celu musimy przesunąć oś łoża. Patrząc na wręgę silnikową od przodu zaznaczamy linię pionową przesuniętą w prawo od osi symetrii o ok. 3 mm. Linię poziomą zaznaczamy ok. 3 mm powyżej linii odniesienia. Punkt przecięcia będzie wyznaczał środek łoża silnika. Teraz odrobina cierpliwości – przykręcamy łoże umieszczając na prawej górnej śrubie między nim a wręgą (patrząc od przodu) podkładkę. Łoże samo nabierze pochylenia i odchylenia w prawo.

Po prowizorycznym zamocowaniu silnika w łożu sprawdzamy, czy piasta śmigła jest w osi symetrii. Jeśli nie, dobieramy podkładkę odpowiedniej grubości lub kilka cieńszych. Odradzam podkładkę z gumy. Łatwo przy jej pomocy wyregulować łoże ale z czasem śruba nam się poluzuje i zmieni położenie silnika. Wszystkie te czynności będą zbędne jeśli producent zestawu to przewidział i wkleił wręgę silnikową pod odpowiednimi kątami. Jeśli tak, będzie to wyraźnie widoczne. Mimo to opisany sposób może się przydać przy ewentualnej korekcie tak zwanego wykłonu silnika czyli pochylenia i odchylenia. Po oblocie modelu może się okazać, że trzeba dokonać poprawek. Możemy je zrealizować przy pomocy cienkich podkładek na pozostałych śrubach.

Mając ustawiony silnik i skrzydło bierzemy się za statecznik poziomy. W widoku bocznym ma być ustawiony równolegle do linii odniesienia. W widoku z przodu ma być równoległy do podłoża na którym stoi model (oczywiście bez podwozia a końce skrzydła też są w jednakowej odległości od deski montażowej). Patrząc z góry ustawiamy obydwa końce tylnej krawędzi statecznika poziomego w jednakowej odległości od krawędzi spływu skrzydła. Pozostał nam statecznik pionowy. W widoku z tyłu ma być prostopadły do statecznika poziomego. Po posmarowaniu klejem i wsunięciu w szczelinę kadłuba ustawiamy statecznik w prawidłowym położeniu i unieruchamiamy go używając w tym celu np. szpilek i nici.


Ustawienie płaszczyzn modelu

Ustawienie płaszczyzn modelu


Po całkowitym wyschnięciu kleju możemy zająć się montażem wyposażenia. Zaczynamy od dźwigienek na sterach i ewentualnie lotkach. Montujemy je tak, aby otwory w których będą osie snapów były w osi zawiasów. Przygotowujemy i solidnie montujemy półkę pod serwa. Po przykręceniu serw do półki wyznaczamy linie, wzdłuż których będą biegły bowdeny lub popychacze od dźwigni serw do dźwigni sterów. Robimy to w widoku z góry i z boku. W miejscu przecinania się tych linii z kadłubem wklejamy bowdeny lub robimy podłużne otwory na popychacze. Podpinamy popychacz do dźwigienki steru i trzymając drugi koniec przy serwie, sprawdzamy, czy porusza się bez oporów i luźno przechodzi przez kadłub. Podpinamy serwa do odbiornika i ustawiamy na nadajniku trymery w środkowych położeniach. To samo robimy z dźwigniami na serwach. Dopiero wtedy docinamy i regulujemy popychacze tak, aby stery również były w środkowych położeniach.

Ja stosuję do bowdenów snapy metalowe. Są one wewnątrz nagwintowane gwintem M2 więc wystarczy posmarować oliwką koniec plastikowego bowdena i nakręcić snapa. W ten sposób wykonamy gwint na końcu bowdena pozwalający na dokładną regulację położenia sterów. Popychacze natomiast najczęściej wykonane są z listewek i zakończone gwintowanymi (M2) drutami. Drut od strony steru możemy wkleić jako pierwszy. Po przymiarce do serwa wklejamy drugi drut i nakładamy i obkurczamy na takich połączeniach koszulki termokurczliwe. Bowden należy prowadzić po bardzo łagodnym łuku aby wewnętrzna część chodziła lekko, bez oporów. Pancerz bowdena mocujemy w miejscu przechodzenia przez kadłub, lekko naciągamy i mocujemy do półki serw. Nie smarujemy wewnątrz niczym bo tylko pogorszymy sprawę. Lepki od smaru lub oliwki bowden będzie chodził ciężej niż suchy.

Podpinamy snapy do sterów i serw. Przy sterach zapinamy snapy na ostatnie otwory (najdalsze od powierzchni sterów), a przy serwach na środkowe. Po połączeniu wszystkich sterów z serwami i regulacji środkowego położenia ustawiamy zakres wychyleń. Wychylamy powoli drążek steru i obserwujemy, czy bowden nie wygina się kiedy ster dochodzi do swojego maksymalnego położenia. Jeśli tak, ograniczamy w nadajniku wychylenie odpowiedniego serwa. Jeśli mamy w instrukcji podane kąty wychyleń sterów możemy (jeśli nie posiadamy odpowiedniego przyrządu) zrobić z kartonu odpowiednie szablony do ich sprawdzania.

Kolej na ustawienie kierunku wychyleń sterów. Jeśli mamy w nadajniku układ drążków w Mode 1 (gaz i lotki na prawym drążku, a ster wysokości i kierunku na lewym) stajemy za modelem i sprawdzamy wychylenia. Lewy drążek do siebiester wysokości w górę, a od siebie w dół. Lewy drążek w lewoster kierunku w lewo, i analogicznie drążek w prawoster kierunku w prawo. Wychylamy następnie prawy drążek w prawo. Prawa lotka ma się wychylić w górę, a lewa w dół. Podobnie ma być przy wychyleniu w lewo. Lewa lotka ma się wychylić w górę, a prawa w dół. To trzeba sobie dobrze przyswoić: wychyla się w górę lotka po tej stronie w którą zamierzamy skręcić. Kładę na to taki nacisk bo jak zrobimy odwrotnie to nie zdążymy po starcie zorientować się co się dzieje, a już trzeba będzie zbierać szczątki modelu. Brutalne, ale zdarza się i to nie tak rzadko niestety.

Wyłączenie odpowiedzialności

Pamiętaj!! Prezentowane tu praktyczne rozwiązanie może nie być jednakowo skuteczne dla Ciebie. Nie powinieneś go stosować bez wczesniejszej analizy, porównania z Twoim przypadkiem.
Więcej o Zasadach Korzystania

Do góry